Q/A - Vad "Work For You" är

Q: Vad är work for you för något? :) 
 
A: Work For You är ett företag med jobbcoacher som samarbetar med Arbetsförmedlingen. Det finns flera olika företag, men kan inte namnen på de andra. Jag är med i något som heter Jobbgaranti för ungdomar, som jag kunde gå med i om jag hade varit arbetslös i mer än tre månader i sträck. När jag gick med i det så hamnade jag på Work For You och fick en jobbcoach. Vi är många som är på Work For You, finns till och med vuxna människor, dock tror jag inte de är med i Jobbgaranti för ungdomar, haha. 
 
Under tiden man går på Work For You så ska man försöka hitta ett jobb eller en praktikplats att vara på. De tre första veckorna är det bara seminarier, där man får lära sig hur man ska vara på en arbetsintervju, hur man skriver ett bra personligt brev, hur man skriver ett bra cv, vad som är bra att tänka på osv. Då går man fulla dagar från 09:00-15:00. Efter tre veckor hamnar du i Aktivt jobbsök, vilket innebär att du varje dag ska vara där och söka jobb mellan dessa tider. Söka jobb, söka jobb, söka jobb. Hela tiden i tre veckor. 
 
Efter dessa sex veckor så blir man 25%, dvs är där två dagar i veckan mellan 09:00-12:00. Där får vi ibland jobba med våra handlingsplaner (som vi skriver varje måndag och skickar in till sin jobbcoach) eller så får vi utmaningar eller olika uppgifter. Vi får också gå på studiebesök när någon har fixat något sånt. Vem som helst kan fixa studiebesök. Ibland kommer det personer till Work For You och föreläser, t.ex. en arbetsgivare som söker praktikanter/medarbetare, men också rekryteringsföretag och andra personer som har någonting att säga om arbetslivet. 
 
Efter sex veckor skrivs man ut och hamnar återigen hos Arbetsförmedlingen. Vad som händer sen vet jag inte, det lär jag nog märka efter att jag har varit här i sex månader eller fått ett jobb. 
 
Hoppas du fick svar på din fråga! Och har ni några funderingar så är det bara att skicka iväg en kommentar!


Jessica Högberg    •     •   http://lchftrollet.blogg.se/

Jag håller tumme för att du får jobb (om du vill)!
Jag vet att bilderna går ut ibland, men vet inte hur jag gör det där du säger...:blush:

Svar: Självklart vill jag ha ett jobb, annars vore det onödigt att gå på work for you ;) Hur du gör med bilderna: Ladda upp dem i inlägget (där du skriver inlägget) och använd en annan storlek. Man kan ju välja hur stor bilden ska va i inlägget. Mina är 800px. Skulle tro att du kanske har 400px eller 500px.
LIL' BABUSTYLE

Michelle    •     •   http://mischakaro.blo.gg/

Bra inlägg!

Svar: Kul att du gillar det!
LIL' BABUSTYLE

danten89    •     •   http://animalcity.blogg.se

I see =)
Själv gick jag på personalstrategerna, dem hjälpte inte mig alls, det var jag själv som valde och gjorde saker..
Jag är emot jobbcoacher, det ska räcka med att arbetsförmedlingen förmedlar jobb.


Svar: Tråkigt att de inte hjälpte dig. Jag tycker att ha en jobbcoach är bra, men då ska han/hon vara bra också och inte strunta i en som min gör. Arbetsförmedlingen gör inte ett skit egentligen. Men arbetsförmedlingen förmedlar bara jobb som är ute på marknaden, sen finns det ju dolda jobb som jobbcoacher hjälper till med. Men det är ganska jobbigt att skickas hit och dit, fram och tillbaka..
LIL' BABUSTYLE

Jennah - film, tv-spel, böcker!    •     •   http://kulturjennah.blogg.se

Tusen tack för ett bra och långt svar! Det låter superbra, och jag hoppas verkligen du hittar något du trivs med! :)

Svar: Det hoppas jag med! :)
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?