Det här med multipla intelligenser

Igår när jag var på Arcus så fick jag göra ett personlighetstest. Nu såhär i början så gör man olika tester för att man ska kunna lära känna sig själv lite bättre och få en större bild om hur man är som person. Jag har tidigare gjort tester, men denna var lite speciell. Detta kallas multipla intelligenser och består av 8 olika intelligenser: Jagklok, Människoklok, Naturklok, Musikklok, Kroppsklok, Språkklok, Klurklok/Logikklok och Bildklok. Och när man tänker efter så är det helt sjukt hur bra det kan stämma in på sig själv.

Jag blev Jagklok och såhär står det:
"Intrapersonella människor är särkilt bestämda av sig och kan arbeta bra med personliga mål och deadlines. De kan ibland gå undan och finner det lättare att arbeta ensam och i tysthet. Det är troligt att de är starka i en eller två till intelligenser.

Om du är jagklok (intrapersonell) har du god självkännedom. Du är bra på att veta hur du mår, varför du gör som du gör och reagerar i bestämda situationer. Du är självständig och skiljer dig ibland från mängden. Om du är intrapersonell är du ganska oberoende av andra och blir glad när du får tillfälle att vara ensam. Du har ett stort behov av eget utrymme. Ibland kan du upplevas som blyg eller osocial.

Du har också en bestämd karaktär. Du känner till dina svaga och starka sidor och vet förmodligen vad du vill bli när du blir äldre. Du kan lätt sätta upp personliga mål och är duktig på att motivera dig själv att följa dem. Många jagkloka har en hobby som de sysslar med på egen hand.

Du kan vara intresserad av religion och fundera mycket på livsfrågor. För att uttrycka dina innersta känslor och tankar kan du använda dig av konst, drama, musik, dagbok eller en on-line-blogg.

Du lär dig bättre och tänker bättre när du arbetar ensam. Du behöver också få arbeta i din egen takt. Repetera det du lärt dig och relatera det till något du upplevt. Att forska på egen hand och ta reda på information kan ibland passa dig bättre än att få det leverat via en föreläsning. Du vill gärna veta vad du har för nytta av det du ska lära dig, innan du tränar på det. Tester där du testar dig själv eller självrättande kort passar dig bra. Du lär dig även genom att reflektera och utvärdering."

Det skrämmer mig lite när jag inser att allt stämmer in. Jag vet hur jag mår och varför jag gör som jag gör. Jag är oftast för mig själv och har ett stort behov av eget utrymme. Jag skriver ner alla känslor och tankar på den här bloggen. Jag tänker varje kväll på frågor och funderingar om allt och inget. 
 
Först nu - när jag har gjort detta test - vet jag varför mina förhållanden aldrig har funkat. Varför jag har så få vänner. Varför jag trivs med att vara ensam. Varför jag har så svårt för att uttrycka känslor och visa andra vad jag vill och känner. Jag har haft det framför mig hela tiden. Jag har alltid trott att det har varit något fel på mig, att jag bara har förstört allt och jag har aldrig vetat varför det blivit så. Men nu vet jag att jag bara är jagklok och att det är sån jag är och inget fel jag gör. Jag behöver alltså umgås med folk som förstår jagklok och som accepterar det. Det kändes som att allt lättade när jag hade gjort det här testet. Nu vet jag lite mer vem jag är.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Vill Du också göra det här testet och få veta lite mer om vem du är som person?
Testet kan du göra här och där kan du också läsa på lite mer om de olika intelligenserna. Du svarar på frågorna genom att kryssa i Stämmer helt in på mig, stämmer ofta in på mig, stämmer ibland in på mig och stämmer sällan/aldrig in på mig. När du har svarat på alla frågor så räknar du ihop dina poäng under varje intelligens. På testet så står det hur du räknar ihop dina poäng. Den med högst poäng är din intelligens. 

PS. Tänk på att om det bara skiljer några poäng mellan dina högsta så betyder det inte att du är just den högsta. Det kan betyda att du är någonstans i mitten, att du är lite av varje. T.ex. för mig skiljer det 3p mellan jagklok och människoklok, men jagklok är den som stämmer in mest på mig. Så läs om din intelligens och se om den passar in på dig eller om din näst högsta passar in mer. DS.

Om du gör testet så får du gärna dela med dig av vilken intelligens du är. Du kan självklart vara helt anonym. Skulle bara vara kul att få se lite vilka mina läsare är! :)


The Revolt    •     •   http://therevolt.blogg.se

Åh testet verkar vara bra!:D ska se vad jag får då jag kmr hem ^^

Är du nöjd då med det resultatet du fick då?:0 du säger att det mesta stämmer in men är det ett resultat du känner att du är nöjd med elr finns det en annan intelligens du hellre skulle vilja ha?:0

Svar: Nöjd vet jag inte. Men jag känner igen mig otroligt mycket. Så oavsett vad jag vill eller inte vill, så är det den intelligensen jag är. Jag är inte nöjd med något, men nu vet jag i alla fall att det inte är något fel på mig. Jag vet att det förmodligen finns likadana människor där ute som känner igen sig. Jag vet att allt jag är finns under ett samlat namn. Jag kände igen mig direkt och tänkte "det här är jag". Jag vet inte om jag är nöjd, vet inte vad jag hellre hade velat vara, eftersom de andra inte stämde in så bra. Jag stämde in under "människoklok" också, men hade lite längre poäng där. Men där kände jag inte igen mig så mycket, bara på den delen där det står att jag vill hjälpa andra och att jag mår bra om jag får hjälpa andra.
LIL' BABUSTYLE

The Revolt    •     •   http://therevolt.blogg.se

Åh testet verkar vara bra!:D ska se vad jag får då jag kmr hem ^^

Är du nöjd då med det resultatet du fick då?:0 du säger att det mesta stämmer in men är det ett resultat du känner att du är nöjd med elr finns det en annan intelligens du hellre skulle vilja ha?:0

Svar: Nöjd vet jag inte. Men jag känner igen mig otroligt mycket. Så oavsett vad jag vill eller inte vill, så är det den intelligensen jag är. Jag är inte nöjd med något, men nu vet jag i alla fall att det inte är något fel på mig. Jag vet att det förmodligen finns likadana människor där ute som känner igen sig. Jag vet att allt jag är finns under ett samlat namn. Jag kände igen mig direkt och tänkte "det här är jag". Jag vet inte om jag är nöjd, vet inte vad jag hellre hade velat vara, eftersom de andra inte stämde in så bra. Jag stämde in under "människoklok" också, men hade lite längre poäng där. Men där kände jag inte igen mig så mycket, bara på den delen där det står att jag vill hjälpa andra och att jag mår bra om jag får hjälpa andra.
LIL' BABUSTYLE

Prietha    •     •   http://prietha.blogg.se/

Åh det lät roligt, ska göra det nu :)

Svar: Tycker jag absolut! :)
LIL' BABUSTYLE

Prietha    •     •   http://prietha.blogg.se/

Åh det lät roligt, ska göra det nu :)

Svar: Tycker jag absolut! :)
LIL' BABUSTYLE

Boel    •     •   http://bowelz.blogg.se

Spännande test :)

Sv: Ja väldigt :D

Svar: Kul att du gillar det!
LIL' BABUSTYLE

Pauline    •     •   http://lillafrokenhurtig.blogg.se

kul inlägg :)

Svar: Kul att du gillar det!
LIL' BABUSTYLE

♫♪ sandra    •     •   http://www.sandramusic.spotlife.se

det testet skulle jag vilja göra!

Svar: Gör det!
LIL' BABUSTYLE

Denise    •     •   http://flingans.nu

Men vad intressant! Och roligt att det stämde så bra på dig :D

Svar: Ja, det är rätt intressant. Och läskigt. På samma gång alltså.
LIL' BABUSTYLE

Louise    •     •   http://liizes.com

ska nog testa att göra de :)

Svar: Tycker jag absolut!
LIL' BABUSTYLE

Felicia Christensen    •     •   http://feliciadot.blogg.se

Fin bild!

Svar: Åhh det gör jag med! :D

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

The Revolt    •     •   http://TheRevolt.blogg.see

Jag gjorde testet, fick lika många på människoklok som på jagklok. bildklok låg tre poäng efter typ :o

Kände dock att jag var en blandning av alla de tre, beroende på situation och så :o

Svar: Då är du lite av varje alltså. Jag är jagklok men har inslag av människoklok också då det är några enstaka grejer som passar in. Nu har du lärt känna dig själv lite. Men med tanke på dina smileys så antar jag att du inte riktigt var beredd på det resultatet, eller har jag fel?
LIL' BABUSTYLE

linnea    •     •   http://linneakin.blogg.se

intressant att göra såna där tester! :)

Svar: Ja, verkligen!
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?