Svensk sommar

 

My new hair color

Jag ber verkligen om ursäkt för sjukt dåliga bilder. Inte gör de färgen rättvisa heller. Hade tänkt fota utomhus eftersom jag oftast använder naturligt ljus, men självklart så ösregnar det ute. Försökte använda kamerans inställningar och redigera bilderna så att de ger rättvisa, men det är ju näst intill omöjligt. Detta fick duga. Ni får bättre bilder allt efter som i bloggen.
 
Såhär blev det i alla fall efter att jag färgat underhåret rosa igen. Love it! Fast det känns lite ovant då jag använde mig av en annan rosa färg den här gången - Magenta. Förut har jag använt mig av UV-pink (ni kan läsa mer om det hääääär) och det är en viss skillnad faktiskt. UV-pink är mer skrikig och verkligen rosa, den här är mörkare och skiftar lite i rosa och lila. Svårt att förklara. Jag tror faktiskt jag gillar den här färgen mer. Vad tycker ni om den nya looken?
 
Ja, jag vet att mitt hår ser helt fucked up ut och ser ut som att jag inte har borstat det på två veckor, det gör det när jag inte fixat det. Förresten så gör det det även när det är fixat så never mind.
 
Ja, jag vet att det bruna håret ser fett ut, och tro mig, det är fett. Jag tänkte bara inte på att tvätta det innan jag började med det rosa håret och jag kan inte tvätta det nu för då försvinner det mesta av det rosa också. Så jag får vänta några dagar tills det rosa också behöver tvättas. Smart där, Babustyle.

I'll admit it

"I'll admit it. I'll admit that at one point or another I've allowed my illness to control my emotions and my life. It's grabbed ahold of me in ways I never imagined were possible. I've been ravaged by jealousy and I've so envied those who live without pain everyday, chronic pain. I have let bitterness enslave my heart and turn it to stone. I'll be the very first person to tell you, without a doubt that I'm not perfect, if anything I'm flawed beyond repair, mangled bruised, beaten, and so very defeated.
 
But I'm still learning, I'm still getting to know this illness.
I'll be the first to fall, but I'll also be the first to get back up."

Sad but true

Min favoritlåt i Eurovision

Jag vet inte varför, men jag älskar den här låten. Kan inte titta på framträdandet, för då är låten dålig, men med den här videon blir den riktigt bra. Det här är den enda låten av alla som var med i Eurovision som jag faktiskt gillade. Förutom Sveriges bidrag. Gillade den här mer.
 
Hade ni någon favorit i Eurovision?

Tipsa mig om din favoritserie

 Edit: Ser nu att jag har glömt nämna att jag ser/har sett The Originals, The OC och Andra Avenyn. Kommer fylla på listan om jag kommer på några fler, hah.

Svensk dubbning rakt av

 
HAHAHAHHAHAHAHA, seriöst... jag kan inte sluta skratta. Döööör varje gång.
Har ingen aning om vad låten egentligen handlar om, men jag diggar den svenska dubbningen.

Student- och skolavslutningsklänningar

länk | länk | länk

 
 
 

Nu är det inte långt kvar till studenten och skolavslutningen och jag vet att det finns personer där ute som är väldigt stressade och inte alls vet vad de vill ha på sig eller inte har hittat rätt plagg än. Så jag slängde ihop några kollage med snygga klänningar som passar både till skolavslutningen och studenten.

Tips: Kampanjjakt.se

Eftersom jag vet att ni uppskattar tips här i bloggen så tänkte jag göra ett tips-inlägg igen! Nice, va? Jag vet inte vad ni tycker, men jag älskar att handla på rea och använda mig av rabattkoder så den här gången tänkte jag tipsa om en sida jag hittade för inte så längesen, nämligen Kampanjjakt.se. Det är helt enkelt en sida som samlar massa rabattkoder man får ta del av och det gäller tusentals märken samlade i över 600 onlinebutiker, allt från resor till klädbutiker och de har ett stort utbud. Några av dem är Apollo, Önskefoto, Nelly, Hotels.com, The Bodyshop, Mediamarkt, Lekmer, Babyshop, Bangerhead och SAS.
 
Som ni ser är det en sida som har rabattkoder som passar alla, stora som små och oavsett vad man är intresserad av. Så vill du shoppa lite billigare och ta del av massa rabattkoder så rekommenderar jag den här sidan. Ett riktigt bra tips tycker jag! :)

Loka likes candy

Åh, äntligen hittade jag dem! Har vetat att de funnits på Hemmakväll men har glömt bort att gå dit varje gång jag varit i stan. Men idag hittade jag dem på ICA. Yeeey! Jag gillar alla dessa tre godissorter så självklart var jag tvungen att köpa dem. Har hunnit smaka lite också.
 
Rosa svampar: Jag hade högre förväntningar på den. Den är god, men den smakar inte alls som rosa svampar. Det gjorde mig lite besviken.
 
Persika: Den både luktar och smakar precis som den ska. Den här är till och med godare än godisen, haha. Den smakar väldigt mycket också.
 
Hallon & Lakritsskalle: Den här är likadan. Den både smakar och luktar som den ska. Jag hade dock önskat liite mer smak på den.
 
Sammanfattning: Persika har mest smak, hallon & lakrits kunde ha smakat mer och rosa svampar smakar inte alls som rosa svampar.
 
 
Har ni smakat dem? Vad tyckte ni i så fall?

Life is a story, make yours the best seller

God morgon! Tänkte slänga in ett litet inlägg innan jag sticker till stan och kikar runt med mamma. Hon har tydligen bestämt att jag behöver en ny jacka (whaat?), så blir väl att leta efter en sådan. Är nästan 99% säker på att jag inte kommer få med mig någon hem dock, hah. Ska köpa ny rosa hårfärg också så jag kan färga om det fula underhåret. Mina toppar blivit vita/blonda och så har jag världens utväxt i underhåret, så det behöver fixas så snart som möjligt. Funderar på om jag ska köra på samma rosa eller testa en annan rosa den här gången. Svårt det där. Skulle behöva köpa en färgbomb också, men det kommer bli så jävla svårt att ha i den i håret eftersom det bara är underhåret som är rosa. Fett knas.
 
 

Jag har fått frågan hur jag vågar färga hela underhåret rosa. Svaret är väl rätt simpelt: jag älskar rosa. Jag testade slingor först och gillade det. Men det försvann så snabbt så jag testade hela underhåret och jag älskade det! Kommer bli svårt att få bort det sen då den är semi-permanent, meeeen det tar vi när jag tröttnat på det. Typ om månader. Eller år. År blir det nog. Rosa for life liksom.

'Cause I do, I do, I do love you like a fool

 

I don't need it to be easy, I need it to be worth it

Måste seriöst bli bättre på att ta nya bilder. Nu är sista arbetsdagen gjord för den här veckan, i morgon ska jag till arbetspsykologen och därmed inte har någon praktik. Känns välbehövligt med vila efter den här veckan. Jobbet i sig är inte så ansträngande, jag älskar att vara där med hundarna och bästa cheferna. Men det tar mycket på psyket nu när jag inte är på topp riktigt än. Har inte fått tillbaka all styrka än från förra veckan när jag mådde riktigt, riktigt dåligt. Så just nu är det lite tufft att orka med allt. Men den här veckan har varit rätt lugn ändå, inte gjort så mycket, vilket är bra för mig. Nya tag nästa vecka!
 
Förresten, är det någon mer än jag som ska se ESC deltävling 2 ikväll? Jag tyckte första deltävlingen var helt okej faktiskt, men jag har sett bättre. Jag är trött på alla kärleksballader. En är okej, två är okej. Men sen räcker det. Jag föredrar lite mer fart i låtarna och på scen när det är sån här tävling, men jag kan ju inte göra något åt vad de andra länderna har röstat fram som sina bidrag. Har inga större förväntningar ikväll, ser det bara för att det är en kul grej, känns nästan som ett måste. Men jag hoppas självklart att Sverige går vidare till finalen på lördag, annars känns det ju rätt meningslöst.
 
Oooooooch Linn, om du ser det här så: GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN! Eftersom du inte gillar hur mycket du fyller så tänker jag inte nämna det här. Snällt, huh? Jag har mina stunder.
 

Tre favoriter

länk | länk | länk

Idag är det exakt 4 år sen...

Idag är det exakt 4 år sedan du lämnade mig. Det är fortfarande helt obegripligt. Det skulle ju vara vi för alltid. Du och jag. Genom allt. Men jag är så stolt över dig. Du kämpade in i det sista. Du gjorde allt för att orka med, fastän krafterna var borta. Sen orkade du inte mer. Det var det svåraste beslut jag någonsin tagit. Jag ville inte släppa dig. Du var mitt allt. Men jag kunde inte vara så självisk och låta dig lida oerhört mycket bara för att jag skulle få ha dig i mitt liv. 4 år sen har gått och du betyder allt för mig fortfarande. Ingenting är sig likt utan dig.
 
Jag hoppas du har det bra där uppe. Du förtjänar så mycket bättre än vad du fick gå igenom i slutet. Jag hoppas all smärta försvann. Jag hoppas du är lycklig, att du tittar ner på mig. Jag älskar dig! ♥

Ingen uppdatering idag

Ville bara kika in och säga att det inte blir någon uppdatering idag. Jag.har mått skitdåligt den senaste veckan och idag ringde jag sjukvårdsrådgivningen och de sa att jag behöver åka in till akuten och prata med en läkare snarast. Så jag lär väl sitta där hela dagen. Kul. 
 
 
Update 15 maj: De hittade inga fel på de tester de tog så jag fick åka hem på kvällen igen. Jag sökte till akuten för att min huvudvärk har varit väldigt aggressiv och annorlunda mot vad den brukar vara, samt lite andra symtom. Efter måååånga timmar på akuten fick jag prata med en jättetrevlig AT-läkare som gjorde noggranna undersökningar, ställde frågor osv. Vi kom fram till att min läkare ska ringa mig nästa vecka och prata. Har jag inte blivit bättre så får jag åka in igen.
 
Idag mår jag lite bättre. Huvudvärken är inte aggressiv, men jag har fortfarande några av de andra symtomen.

Throwback saturday

Åh, vad jag saknar Gran Canaria! Vad så himla underbart där. Bilderna är från februari 2013. Hade det så sjukt bra där borta. Min dröm är att flytta till Spanien, helst till Gran Canaria. Längtar!

Så får du annorlunda typsnitt i bloggen

 
 
Som ni ser så använder jag mig inte av de vanliga typsnitten man kan ha i bloggen. Jag tycker de är alldeles för tråkiga och jag vill att min blogg ska sticka ut lite från mängden. Vet att det är många som också vill det så nu tänkte jag tipsa er om hur man får ett snyggare typsnitt i bloggen. Najst, huh?
 
Jag är så dålig på att förklara saker, så jag försökte förenkla det med bilder. Är det något som är oklart är det bara att slänga iväg en kommentar så ska jag svara så bra jag kan.
___________________________________________________________________________________________________
 
Hur du ändrar till ett snyggare typsnitt i bloggen:
 
1. Gå in på den här sidan, då kommer du till sidan som är på bilden här ovanför.

2. Där kan du välja olika kategorier (vänster sida på bilden) om du letar efter ett specifikt typsnitt, t.ex. handskrivet.

3. När du har valt ditt typsnitt så trycker du på den här symbolen [→] som jag har markerat med rosa på bilden.

4. När du har tryckt där kommer du hit (se bild nedanför) där du kan välja hur du vill ha ditt typsnitt. Detta finns inte på alla typsnitt, men de flesta.
 
5. Lite längre ner på sidan kommer du till det här (se bild nedanför)
 
Ser att det syns väldigt dåligt, men den första koden under "3" ska du klistra in i alla sidor i din kodmall, (alltså startsida, arkivsida, kategorisida och inläggssid) över </head> . Se bild nedanför:
 
6. När du gjort det så går du tillbaka till sidan du var på (se bilden under punkt 5). Andra koden som finns där kopierar du och klistrar in där du vill ha den. Vill du t.ex. ha typsnittet som rubrik så sätter ni in koden här:
 
SPARA!
 
Blev ett lite rörigt inlägg, men en sammanfattning här:
Du går in på sidan jag länkade.
Du väljer typsnitt.
Du trycker på [→].
Du väljer hur fet/kursivt du vill ha.
Du går längst ner och kopierar första koden och sätter in i alla kodmallar.
Den andra koden klistrar du in i stilmallen där du vill ha den. Det kan vara rubrik, inlägg, kommentarer, arkiv, ja, allt som har ett typsnitt med andra ord.

Real friends are always going to be there by your side, even at times when you tell them to leave

Jag vet inte varför, men jag gillar de här två bilderna. Den här personen är en av de viktigaste personerna i mitt liv. Hon kom in i mitt liv för 12 år sen ungefär och har stått vid min sida sen dess. Vi har haft våra ups-and-downs, precis som alla andra, men vi har alltid funnits där för varandra i vått och torrt. Hon förstår mig,  hon har tålamod, hon får mig skratta när jag mest av allt bara vill sitta i ett hörn och gråta. Man har aldrig tråkigt med henne. Hon är också en av de starkaste personer jag någonsin träffat. Hon har haft så många motgångar men kämpat hårt för att få allt att fungera och jag är så otroligt stolt över henne. Jag är så glad att just hon finns i mitt liv.
 
Jag älskar dig, glöm aldrig det. Du är bra precis som du är och jag skulle inte vilja ändra något på dig. Du är en fantastisk människa, även om du själv inte kan se det. ♥

Me right now

 
Neeeeeeeeeeeej, bara nej! Kan inte vänta så länge, vill se nuuuuu! Vad då oktober?! Vad ska jag göra med mitt liv tills dess!? Huh?  För er som är helt beroende av en serie förstår min känsla just nu... Ledsen Babustyle.

...hear that brain?

Morgonpromenad med hundarna

-

Vinnarna av veckans muffins #10

Grattis till er! Klicka på bilderna för att komma till deras bloggar.

5 things you should know about chronic pain (repost)

I det här inlägget tänkte jag ta upp 5 punkter som kan vara bra att veta om du känner någon som lider av kronisk smärta.  Punkterna varierar från sjukdom till sjukdom och det behöver inte stämma in på exakt allt.
 
♣ Att leva med smärta är utmattande. Du kanske inte har tänkt på det eller resonerat kring det, men smärtan gör en riktigt utmattad. Det drar ner energin till botten. Det kan jämföras med att du har influensa känner dig levande död, ungefär så känns det att känna smärta hela tiden.
 
♣ Smärtan gör att man inte får sova ordentligt. Du kan tänka som så att efter en lång dag med konstant smärta så måste det vara så skönt att kunna gå och lägga sig och sova på kvällen. Dessvärre är det mer av en dröm. Smärtan tar inte slut där. Den fortsätter finnas där, även på natten.
 
♣ Smärtan gör dig frustrerad och lättirriterad. Det ligger en sanning i att vi med kronisk smärta ofta är lättirriterade och blir frustrerade eller sura väldigt lätt, vilket kan vara riktigt tråkigt för de personer man umgås med. Men vi är inte sura för att vi vill det. Det finns en anledning till varför vi är det och det är smärtan.
 
♣ Smärtan gör att det är hopplöst att kunna koncentrera sig ofta. Många personer som lever med en kronisk sjukdom kämpar för livet varje dag, kämpar så hårt att det är svårt att föreställa sig - bara för att kunna göra det normala, så som att kliva upp ur sängen, klä på sig och kanske fixa ärenden. De försöker undvika att visa tecken på smärta för att kunna leva ett sådant normalt liv som möjligt. Men ibland är det inte så enkelt.
 
♣ Smärtan förstör ditt självförtroende och din självkänsla. I många stunder känner du dig totalt misslyckad och värdelös. Och den största anledningen till det är att du inte kan göra saker när du vill, planera saker eller se fram emot saker. Och hur hårt du än försöker så verkar alla blir sura eller ledsna på dig för att du inte gör din del.

Tips: Upplevelse.com

Åh, jag måste bara tipsa er om den här fantastiska sidan som jag hittade för några dagar sen! Upplevelse.com är ett företag som grundades 2009 och i samarbete med olika arrangörer så utlovar de ett minne för livet till ett billigt pris. Det här är alltså upplevelser som du kan köpa eller ge bort i present. Det finns hur mycket som helst man kan göra, allt från relax till safari, fotokurser till motor och adrenalin. Några saker jag vill göra är skärmflygning, flyboard, chokladmassage, spökvandring med middag och gå på glödande kol. Hur coolt vore inte det? Spökvandring låter så spännande! Och chokladmassage, hur underbart låter inte det!? Låter ju som värsta drömmen.
 
Har någon av er använt er av den här sidan någon gång och haft en upplevelse? Om inte, vad skulle ni helst vilja göra för upplevelse? Tell me!
 
 
 
Sponsrat inlägg.

Tre favoriter

länk | länk | länk

Thanks for making me a fighter

"men du ser ju inte ut att vara sjuk" är väl sällan en dålig komplimang?

 Kommentar: "men du ser ju inte ut att vara sjuk" är väl sällan en dålig komplimang? Det är väl bra att se frisk ut så att man kan känna att sjukdomen inte tar över allt? Så skulle jag känna. Skulle bli jätteglad om någon sa så till mig om jag var sjuk!
 
A: Jag kan förstå att du tänker så, det är många med dig som tänker likdant och det är därför vi med kronisk och/eller osynlig sjukdom får höra det här ofta. Mina inlägg handlar ofta om kroniska sjukdomar som är osynliga, eftersom det är vad jag lever med. Jag ska försöka förklara så gott jag kan på varför det här är en av de värsta kommentarerna man kan få om man lever med en kronisk och/eller osynlig sjukdom.
 
Det är inte alla som hatar de här kommentarerna och som tar illa vid sig, men väldigt, väldigt många gör det. Bland annat jag. Det finns en hel del anledningar till varför vi hatar den här kommentaren, men den största är nog att vi måste förklara oss hela tiden. Vi måste hela tiden berätta att vi har ont och är sjuka, att vi ser friska ut på insidan man känns som vi dör på insidan. Om jag säger att jag inte orkar eller att jag har ont så kan jag få höra "Ont? vart då? Du ser ju frisk ut" eller "Du orkade ju igår och du ser likadan ut". Förstår du min poäng?
 
Det är otroligt jobbigt att få dessa kommentarer när Du VET att du är sjuk, att du har ont, att du inte orkar och att du har en osynlig sjukdom som påminner dig om och om igen att du inte är frisk fast du ser frisk ut. Självklart vill ingen se sjuk ut, men ser du sjuk ut så ser folk att du inte mår bra, att du inte orkar. Jag skulle inte heller vilja se sjuk ut, men jag vill heller inte behöva förklara om och om igen, berätta att jag har en osynlig sjukdom som inte syns utanpå. Förklarar vi oss inte så blir vi heller inte trodda. Många, bland annat jag har gått till läkare och sökt hjälp för att vi lider av daglig smärta, men enligt alla undersökningar är vi "helt friska" och det "finns inga fel":
 
Känslan när du VET och KÄNNER att du har ont varje dag, att något är fel, men du blir inte trodd för att du ser helt frisk ut den är obeskrivlig. Det gör så ont att få höra det. "Du fejkar bara", "Sluta sök uppmärksamhet" "Du är ju inte sjuk, du ser ju helt frisk ut".
 
Men tro mig, jag vet lite hur du tänker. Jag var exakt likadan innan jag fick min sjukdom. Min mamma har en kronisk osynlig sjukdom och hon ser inte sjuk ut men har ont i hela kroppen dagligen. Hur många gånger jag sagt "Men du ser inte alls sjuk ut, du orkar visst, kom nu!" till henne under min uppväxt. Idag vet jag hur mycket det sårar och hur ont det gör att få höra det.
 
Jag lägger upp de här inläggen för att ge mer kunskap till personer som kanske känner någon med en kronisk osynlig sjukdom. Jag tycker det här är jätteviktigt att få ut till fler personer, för det är ytterst få där ute som vet hur man ska prata till en som lever med en kronisk osynlig sjukdom.
 
Är du intresserad av att veta lite mer så har jag skrivit ett inlägg om det tidigare, där jag förklarar varför det är viktigt att uppmärksamma kroniska sjukdomar som inte syns utanpå, tryck HÄÄÄR för att komma till inlägget.

Det här är mycket viktigt att tänka på... (repost)

Liten blir stor

Bilden är tagen sommaren 2014.

Idag fyller mig älskade prinsessa hela 7 år! Tiden går verkligen fort. Kan inte fatta att hon blir 7 år. Hon börjar bli stor nu. Börjar skolan på riktigt efter sommaren. Ikväll kommer hon äntligen hit igen. Har saknat henne massor!

Jag förlåter dig om du lovar att ändra på dig nu

 
"Jag krigar för min hyra, för att få den betald. Men statstjänstemannen han får sina bidrag och han ber om förlåtelse och vi ber om ett svar. För hela orten lider, bortglömd av en stat som ska värna om oss alla. Jag förstår om du inte pallar, men lämna då posten åt nån annan som ser ansvaret i saken. För vi hamnar bara djupare, och djupare, och djupare ner och snart slutar det med snuten som försvarar sig mot sten"

Serietips: Dexter

"En sympatisk brottsplatsutredare på Miamipolisen extraknäcker som seriemördare för att stoppa alla de grova brottslingar som i hans ögon har kommit undan rättvisans långa arm."

Dexter är en amerikansk tv-serie från 2006 som handlar om Dexter Morgan, en kriminaltekniker specialiserad inom blodanalys för Miami Metro Police Department och som extraknäcker som seriemördare. Dexter strukturerar sina mord runt "Harrys Kodex" som är utarbetad av hans adoptivfar Harry Morgan (som också var polis i Miami) för att se till att Dexter aldrig åker fast. Han umgås mycket med sin flickvän och hennes barn, men ingen av dem vet om hans dubbelliv. Och det finns en anledning till varför han beter sig som han gör...
 
Vad jag tycker: Jag gillar den här serien. Första säsongen var riktigt bra! Andra säsongen var lite segare, men är nu på tredje säsongen och det börjar hända mer och mer nu. Gillar ni serier med spänning, mord och dubbelliv så rekommenderar jag den här. Serien är verkligen unik i sitt slag!

Bli veckans muffins #10

Den här bloggtävlingen har varit väldigt uppskattad och för att göra den lite roligare så gör vi så att fler deltagare blir fler vinnare. Vi väljer alltid två vinnare, men får vi 30 deltagare så dras tre vinnare, 40 deltagare blir 4 vinnare osv. Låter det bra?
____________________________________________________________________________________________
 
Klicka här för att komma till Kaffehörnans blogg.
Tävlingen avslutas lördag 9/5 kl. 22:00
Vinnarna presenteras kort efter avslutat datum.
 
KOMMENTARER SOM INTE HÖR TILL INLÄGGET HÄNVISAS TILL ETT ANNAT INLÄGG!

Hur du sätter in en Gilla-knapp på bloggen


Det är några som har undrat hur man sätter in en sån här gilla-knapp på bloggen, som är en av blogg.se's nyare funktioner. Så nu tänkte jag visa er hur man gör det. Och är det något som är oklart så släng iväg en kommentar så ska jag försöka förklara så bra jag kan.
 
1. Kopiera den här koden: <script type="text/javascript" src="/static/widgets/likes.js" class="likewidget" data-theme="färgen-du-vill-ha" data-timestamp="{{ entry.timestamp }}" data-entryid="{{ entry.id }}" async></script>
 
2. Du skriver in färgen du vill ha där jag har skrivit med fet text här ovan. Jag har rosa. Standardfärgen är grön och vill du ha grön så tar du bara bort denna del: data-theme="färgen-du-vill-ha".
 

3. Klistra in den i din kodmall (du kan ha på alla dessa; startsida, inläggsida, kategorisida och arkivsida). Klistra in den där du vill ha den helt enkelt. Jag valde att ha den ovanför "Kommentera här", så då ser det ut såhär:
 
 
SPARA!
Observera att detta inte går att se när man förhandsgranskar (jag kan i alla fall inte göra det), så spara och kolla om du blir nöjd med stället den sitter på. Om inte så är det bara att testa sig fram vart man vill ha den.

Att vänta på rätt ögonblick (repost)

Jag förstår inte varför alla ska ha så bråttom med allting. Ta till exempel oskulden, idag är det 11-åringar som har sex. Jag säger inte att det är fel, inte heller att det är rätt. Men i den åldern vet man ingenting, man ska fokusera på annat. När jag var 11 år så hade jag knappt någon aning om vad sex var och jag hade aldrig varit kär. Men idag verkar det som att sex är något man måste ha, att man måste bli av med oskulden för att passa in. Hur sjukt är inte det!?
 
Oskulden är egentligen ingenting, det betyder bara att man är ren. Förr fick man inte ha sex om man inte var gift, idag har man sex med främmande personer, med i princip vem som helst. Jag tror att det handlar mycket om grupptryck och om att "passa in". Jag har svårt att faktiskt acceptera att världen är på väg åt det här hållet. Jag förstår inte varför ens värdighet ska behövas tas ifrån en för att man ska passa in. Om man tänker efter så är det ju faktiskt tvång till sex egentligen, vilket är olagligt. Men ingen ser det på det sättet.
 
För mig är sex någonting som har med kärlek att göra. Jag personligen skulle aldrig ha sex med någon jag inte är kär i och har ett förhållande med. Sen finns det personer som anser att sex inte hör ihop med kärlek, och det respekterar jag. Jag säger inte att det är fel. Det jag vill få fram är att alla har så bråttom med allting. 11-åringar som har sex, 12-åringar som blir gravida. Enligt mig så är det enormt oansvarigt och egoistiskt. Nu finns det en lag som säger att man inte får ha sex under 15 år, men det är bara killar som straffas, därför tycker jag det är sjukt egoistiskt av dessa personer. Skola och utbildning betyder ingenting. De har ingen aning om vad verkligheten erbjuder. Här serveras ingenting, man måste nästan alltid ha en utbildning för att få ett jobb. Hur ska en 12-åring kunna försörja ett barn? Ingen utbildning, inget jobb, ingen inkomst. Det är egoistiskt och oansvarigt. 
 
Jag var 15 när jag förlorade min oskuld, nästan 16. För mig är inte sex någonting viktigt, men oskulden var. Att bli av med oskulden eller att ha sex, är att ge makten över din kropp till någon annan. Idag ångrar jag att jag inte hade väntat längre. Missförstå mig inte, jag var kär och hade ett förhållande, men det var inte med rätt person. Det inser jag nu.
 
Kalla mig old school om ni vill, men jag är en person som egentligen bara vill ha sex med en person, förlova mig en gång, gifta mig en gång, flytta ihop en gång och låta mina barn ha samma pappa. Jag har inte bråttom, när tiden är inne så händer det. Jag förlovade mig med en kille efter bara 4 månader. Jag gjorde det för att jag älskade honom och för att jag trodde att han älskade mig. Jag trodde verkligen på det förhållandet. Hade jag inte gjort det så hade jag aldrig förlovat mig. Men han visade sig inte allt vara samma person som jag blev kär i, som jag förlovade mig med. Han blev kall. En helt annan person. Det var ett misstag att förlova mig med honom. Det borde aldrig ha hänt. Jag borde inte ha varit så blind. Jag blev lurad, kränkt och trampad på. Jag ångrar inte att jag blev tillsammans med honom, för vi hade bra stunder också. Men jag ångrar att jag förlovade mig. Jag ville bara förlova mig en gång och nu är den gången borta.
 
Det jag vill säga är att ni som fortfarande är oskuld, ni som inte haft pojkvän/flickvän, ni som inte varit gravida, förlovade osv, att ni inte ska ha bråttom. Vänta tills ni är redo. På riktigt. Inte när ni tror att ni vill. Gör inte ett misstag som ni sen kommer att ångra. Just nu kanske det inte är en big deal för er, men efteråt när ni blickar tillbaka så kommer ni känna det jag känner nu. Gör något bra av det, njut av stunden. 
 
För ni kommer aldrig att få tillbaka den.

Vinnarna av veckans muffins #9

Grattis till er! Klicka på bilderna för att komma till deras bloggar.

Nytt och fräscht

Äntligen klar med den nya designen! Tröttnade så sjukt mycket på den jag hade innan, den var så tråkig och ful. Den här finns det lite mer färger i. Det här är en gratisdesign som jag har lånat (länk till personen som designat den finns i menyn) och gjort om så den är mer personlig. Har gjort ganska mycket förändringar på den, men det är mest småsaker så som t.ex. fixat i menyn, bland kommentarerna, länkar, typsnitt, header och lite annat. Fortfarande lite småfix kvar, men kunde inte vänta med att lägga upp den.
 
Vad tycker ni?

Lets talk about alcohol

Det här med alkohol alltså.. Jag har aldrig förstått mig på grejen med det. Fine, att kanske ta en cider eller en öl ibland, men att dricka och festa varje helg? I torsdags var det ju Valborg och det är tydligen en anledning till att dricka. Jag förstår inte. Jag har alltid haft lätt för att gå min egen väg, jag har alltid skitit i grupptryck, så jag kan inte riktigt förstå hur man inte kan stå emot när det gäller alkohol/droger eller liknande.
 
Jag har aldrig festat. Jag har aldrig varit full. Jag dricker kanske max 2-3 cider om året, och det är som mest. Jag har varit på krogen några gånger, men ytterst sällan. Jag dricker cider för att det är gott, inte för att bli full eller bara för att få alkohol. Jag gillar mest alkoholfria cider. I princip varenda blogg jag kommer in på på typ helger så står det något om att festa och dricka. Vad är poängen? Kan man inte ha roligt utan att dricka?
 
Missförstå mig inte, jag har inget emot personer som dricker, om de dricker med måtta. Varför skulle man vilja supa dig full och sen må skitdåligt dagen efter och inte minnas ett skit? Och ni som är under 18, som inte ens får dricka, varför gör ni det? För att andra gör det? För att ni känner er utanför och inte passar in? För att göra tvärtemot vad föräldrarna säger? Vad ni än har för anledning, så hoppas jag ni tänker efter.
 
Och ni som köper ut till minderåriga, vad vinner ni på det? Varför hjälper ni unga personer att få smak för alkohol? Som jag sa tidigare, jag försöker bara förstå hur ni tänker och vart ni vill komma med det.
 
Det är inte coolt att dricka alkohol. Det är inte coolt att festa. Det är inte coolt att vara ute till sent på natten. Det är inte coolt att köpa ut till minderåriga. Det är inte coolt att röka. Det är inte coolt att ta droger. Det är inte coolt att vara kriminell.
 
Vet ni vad som är coolt? Att stå emot allt detta hur mycket andra än vill få er över gränsen.

En glad nyhet

Nu har jag varit på hunddagiset i två månader. Men det känns som mycket längre. Jag hade ett möte igår med min jobbcoach och ena chefen där borta. Vi pratade om hur det har gått, om jag sköter mig och gör det jag ska och lite annat. Jag fick höra att jag sköter mig väldigt bra och jag ska fortsätta att köra mitt race. Jag blev lite chockad (men också glad såklart!) att höra chefen säga det, för jag har aldrig fått höra det från någon praktikplats förut, snarare tvärtom.
 
Men vet ni vad det bästa är? Chefen berättade att för dem så får jag vara där hur länge jag vill. Detta innebär att jag förmodligen får förlängt till augusti! Det är bara min arbetsförmedlare som ska skriva på och godkänna papper på det. I augusti har jag varit där i 6 månader och enligt arbetsförmedlingen får man inte ha längre praktik än så, men jag tänker inte oroa mig för det nu. Jag hoppas det går hela vägen, för jag trivs verkligen där!