Day 365 of 365 chapter 2014


Jag ville bara kika in och önska er gott nytt år! Jag firar det med mina vänner, god mat, spel och fyrverkerier. Jag ville också meddela att jag tar en bloggpaus nu på grund av personliga skäl. Men jag önskar er det bästa och jag hoppas att ni får en superbra start på 2015. Vi ses nästa år! 

Mitt julgodis blev...

 Jag vill tacka er för alla tips om olika sorters julgodis som rullade in i början av december. Det var många som lät väldigt goda, men här ser ni det familjen valde ut av alla recept vi samlade på oss under december. Fyra stycken är hittade på internet och en är tipsad av er. Tack Denice för tipset på att göra Rocky Road med bara marshmallows och dumle, utan nötter. Och än en gång tack till alla er som tipsade, ni är bäst!

5 things you should know about chronic pain

I det här inlägget tänkte jag ta upp 5 punkter som kan vara bra att veta för personer runt omkring den som lider av kronisk smärta. Punkterna varierar från sjukdom till sjukdom och det behöver inte stämma in på exakt allt.
 
♣ Att leva med smärta är utmattande. Du kanske inte har tänkt på det eller resonerat kring det, men smärtan gör en riktigt utmattad. Det drar ner energin till botten. Det kan jämföras med att du har influensa känner dig levande död, ungefär så känns det att känna smärta hela tiden.
 
♣ Smärtan gör att man inte får sova ordentligt. Du kan tänka som så att efter en lång dag med konstant smärta så måste det vara så skönt att kunna gå och lägga sig och sova på kvällen. Dessvärre är det mer av en dröm. Smärtan tar inte slut där. Den fortsätter finnas där, även på natten.
 
♣ Smärtan gör dig frustrerad och lättirriterad. Det ligger en sanning i att vi med kronisk smärta ofta är lättirriterade och blir frustrerade eller sura väldigt lätt, vilket kan vara riktigt tråkigt för de personer man umgås med. Men vi är inte sura för att vi vill det. Det finns en anledning till varför vi är det och det är smärtan.
 
♣ Smärtan gör att det är hopplöst att kunna koncentrera sig ofta. Många personer som lever med en kronisk sjukdom kämpar för livet varje dag, kämpar så hårt att det är svårt att föreställa sig - bara för att kunna göra det normala, så som att kliva upp ur sängen, klä på sig och kanske fixa ärenden. De försöker undvika att visa tecken på smärta för att kunna leva ett sådant normalt liv som möjligt. Men ibland är det inte så enkelt.
 
♣ Smärtan förstör ditt självförtroende och din självkänsla. I många stunder känner du dig totalt misslyckad och värdelös. Och den största anledningen till det är att du inte kan göra saker när du vill, planera saker eller se fram emot saker. Och hur hårt du än försöker så verkar alla blir sura eller ledsna på dig för att du inte gör din del.

Don't ever forget who was there for you when no one else was


God morgon! Vanligtvis så hatar jag söndagar, som de allra flesta här inne redan vet. Men idag ska jag på dejt med bästa Iggy. Vi försöker ses i mellandagarna varje år för att äta något gott och sen gå på bio. Idag ska vi se Pinginerna från Madagaskar, najst! Älskar pingvinerna, så sjukt sköna och härliga filurer. Älskar i princip alla animerade filmer. Så min humor! Nu måste jag skynda mig, c'yaa!
 
Och just ja, jag har inte glömt bort tävlingen jag hade igång. Jag har bara inte hunnit med att fixa i ordning det inlägget än. Men det kommer, håll ut!

New bracelets

Ber om ursäkt för dåliga bilder. Ni vet, dåligt ljus och allt det där. Dessa tre armband fick jag av min fina vän Linnéa i julklapp. Jag är såå nöjd! De översta armbanden gav hon mig i våras och jag tog aldrig av mig dem. De gamla har blivit så slitna så jag frågade om hon kunde fixa nya till mig som jag alltid kan bära. Jag fick ett extra armband den här gången med texten "The truth is mine" som är ett citat som betyder otroligt mycket för mig.
 
Det är många som har undrat vad bokstaven R står för, men jag har aldrig riktigt pratat om det öppet. Den står för min hund som dog i cancer för lite mer än tre år sedan och som är den som alltid har stått mig närmast och som alltid har betytt mest. Jag ville ha ett armband med hennes bokstav så att jag alltid har henne med mig.

Some of my Christmas presents

Lyckad julafton

... Och så var vi på den allra tråkigaste dagen på året. Helt seriöst, något jag hatar mer än själva julafton är dagen efter julafton. Skittråkig dag. Verkligen. Men idag var jag med pappa till Elgiganten för att kika på mellandagsrean. Jag behöver vill ha en ny tv. Har inte riktigt hittat den än, men jag tänker inte ge upp. Jag ska hitta en tv. Och när jag ändå är igång med att skriva så kan jag väl berätta lite om min julafton som om ni vore intresserade av att veta. Jag hatar verkligen julafton, meeen det här året blev som sagt annorlunda. Jag fick fira jul med min älskade prinsessa. Vi åt julmat, tittade på Kalle Anka och sen kom tomten och delade ut alla julklappar. Jag visar vad jag fick snart. Prinsessan blev i alla fall nöjd med sina julklappar. Och det var allt jag ville, att hon skulle ha en bra julafton!

En litenjulhälsning från mig till Er

On the road

God morgon! Just nu sitter jag i bilen på väg till Uppsala. Bara typ 4 timmars bilresa dit. Och sen 4 timmar hem. Ska dit och hämta min lilla prinsessa som ska fira jul hos oss, såå mysigt! Som ni alla vet så hatar jag julen, men i år är det annorlunda. I år får jag fira jul med världen bästa och finaste prinsessa! Min bror jobbar under jul och runt nyår kommer han också hit. Så vi får se till att sysselsätta henne. Men med tanke på alla julklappar hon får av mig och de andra så lär det inte vara några problem. Och just ja, nu vet ni varför bloggen kommer lida en hel del under sista tiden det här året. Sorgligt men sant. Men ni är ju mina fighters och överlever allt!

I just wanna take the time to just look at you and hope one day you'll be my present. God damn, you're so fine

I wanna take this time to apologize for things that I've done

Allow me to take the blame. Everything I did, I did it all by myself, it was just me, myself and I. Couldn't believe the things I went through, because of all my wrong doings it was me, myself and I. Tryin' not to worry about a thing, but it's hard when I put it all on myself it was me, myself and I. All the trouble I got myself in, it was up to me, couldn't depend on no one but me, myself and I. 'Cause often times I feel like I'm all alone in this world and I don't have no one but me, myself and I.

Next: Julfika

Fredag igen. Shit, vad dagarna går fort. Och snart är det jul också. Ifall ni missat det. Den här veckan har jag haft så många möten, senast i förmiddags. Nu är jag däremot på väg till stan för att möta upp Sis. Vi ska vidare till hennes jobb för julfika. Najst! Och ikväll är jag nog barnvakt. Fullt upp med andra ord. 

Och varför kan jag inte få texten under bilden när jag mobilbloggar? Skitapp.. 

My thoughts exactly

Gratis header #21

House: Sometimes we can't see why normal isn't normal

I'm thinking about how people fall in love in mysterious ways, maybe it's all part of a plan

True story

New in

Idag drog jag till Lager 157 för att kika lite och kom hem med ett par jeans och en mysig stickad tröja. De hade massor av fina erbjudanden den här helgen så jag kunde inte motstå. Ordinarie pris för dessa två är 700kr, men jag fick dem för endast 150kr. HUR NAJST!? HÄR finner ni deras weekend deal som upphör i morgon.

Bebis ♥

Idag är det en speciell dag

Idag är det ingen vanlig dag! För idag är det 20 år sen jag döptes (viktigt att nämna!) och mina föräldrar firar 20årig bröllopsdag! Yeeey, grattis till oss! Och eftersom vår familj aldrig brukar göra saker och mina föräldrar inte gjort något tillsammans sen innan jag föddes, så har jag och Sis planerat en överraskning för ikväll. Först ska vi spela bowling och sen ska vi äta god mat på restaurang. Kommer bli najst!

Always enjoy the beauty of a sunset

En låt som beskriver oss människor väldigt bra

 
"Jag söker lite tröst, så jag talar ut. Jag köper fina bröst och jag talar ut. Jag känner mig så kränkt, så jag talar ut. Jag har inte riktigt tänkt men jag talar ut."

Jag tycker att den här låten är väldigt bra! Den här gamla låten har en mening, den beskriver hur vårat samhälle är uppbyggt. Oavsett vad det handlar om så måste vi alltid få bekräftelse och uppmärksamhet på ett eller annat sätt. Vi dras till det. Vi följer mode, trender och tror på allt som sägs. Det spelar ingen roll vad det handlar om, vi måste alltid dela med oss om allt vi gjort eller läst någonstans genom bloggar, sociala medier, tidningar eller tv. Det är helt sjukt när man tänker efter hur långt det har gått.
 
Tycker ni att Mange Schmidt rätt i det han sjunger i låten?

When you accept someone, you accept their past too

Äntligen fredag! Trodde faktiskt aldrig jag skulle säga de orden igen. Det var många år sedan dem här dagen hade någon betydelse. Men idag har den det, vill ni veta varför? Klart ni vill! Jag behöver komma bort och tänka på annat, så jag lämnar Karlstad några dagar. Kommer hem igen på måndag igen efter en förhoppningsvis bra och lugn helg!

Design tips: Snygga julfonter till din blogg

 
 
Alla fonter finns på dafont.com

Bebis ♥

Hjälp mig - och få en länk!

 
Nu kör jag igång något liknande jag hade i somras när jag behövde hjälp med att välja min födelsedagstårta. Nu vill jag gärna ha er hjälp igen! 
 
Grejen är den att jag har aldrig bakat julgodis (förutom i skolan när jag var liten) och tänkte i år testa att göra det. Men jag har ingen inspiration alls eller hittat något som jag fastnat för. Så jag tänkte som sagt be er om hjälp att hitta det perfekta julgodiset att baka. Det är jättelätt att "delta" och den som "vinner" kommer att länkas på min blogg inför ca 500 trogna läsare!
 
Såhär gör ni:
♥ Kommentera det här inlägget med ett recept på ditt favoritjulgodis eller vad du tycker behövs till julen. Om du inte kan receptet i huvudet så går det bra att länka till en sida där receptet står.
♥ Kommentera sedan om du vill ha länk till din blogg eller Instagram och länka till det.
 
Jag kommer sedan att välja ut något/några julgodis som jag tänker baka (om jag fastnar för något) som får bli mitt julgodis detta år och sedan länka till personen/personerna som gav mig receptet. Om jag inte hittar något jag fastnar för så kommer jag att slumpvis välja en eller två stycken personer som blir länkade i alla fall. :)
 
Vore enormt tacksam om så många som möjligt ville delta och hjälpa mig att välja mitt julgodis! Ni kan tipsa fram till den 19:e december. Så fortsätt tipsa mig om ert favoritjulgodis! Ni kan tipsa om hur många recept ni vill så det är bara att skicka iväg en kommentar om ni kommer på något!
 
» Resultatet av vad jag har gjort för julgodis kommer upp i ett inlägg runt jul (antingen innan eller efter) och då kommer jag också att länka till den/de person/er som har tipsat om det jag har valt! «