The new Babustyle

Måste bara säga att jag älskar min nya hårfärg!  Det var meningen att det skulle bli lite mörkare, men nu har jag blandade mörka och ljusa slingor. Ser dock ut som jag är rosa med blonda slingor istället för tvärtom, haha. Najst! Jag har ju haft rosa slingor en gång tidigare, men det var flera år sedan, så jag kände att det var dags igen. Är skitnöjd!

Dags för en förändring

God morgon! Har precis klivit upp ur sängen och gjort i ordning min supergoda smoothie till frukost, mums! Ska alldeles strax göra mig i ordning och åka hem till Iggy. Hon ska slinga håret på mig och jag ser fram emot att få se hur det blir, haha. Hoppas det blir nice! Meeen det märker vi. Vilken färg tror ni jag ska ha på mina slingor?

Världens vackraste person fyller år!

Idag är det inte vilken dag som helst! För idag är det Simon Baker's födelsedag! För er som inte vet vem han är så är han en känd skådespelare som har varit med i många filmer och som dessutom är huvudpersonen i serien The Mentalist. Han är - enligt mig - en av världens vackraste människor. Titta bara leendet och ögonen! Han är faktiskt en av mina hemliga pojkvänner, hihi.

Jag tänker avsluta den här dagen med att äta vindrucor och vattenmelon framför dagens avsnitt av The Mentalist. Nice! För övrigt kan jag berätta att The Mentalist går på tv varje vardag kl 20.00 på TV8 och är nu inne på femte säsongen. Och för er som inte har sett The Mentalist någon gång: NI HAR MISSAT NÅGOT!!!
 

Q/A - Varför min blogg ser annorlunda ut i mobilen


Såhär ser min blogg ut när man kollar genom mobilen.
 
Q: Varför ser din blogg annorlunda ut i mobilen?

A:
Först och främst vill jag säga att jag vet att det är många "babustyle svarar"-inlägg nu, men eftersom det här är frågor som jag har fått förut så tycker jag det är enklare att göra ett inlägg om det. Ni får helt enkelt stå ut med mina Q/A-inlägg, haha.
 
Nu till frågan: Jag är en person som gillar när det är simpelt och enkelt, särskilt när det kommer till bloggar och hemsidor. Jag gillar inte när det är för rörigt helt enkelt. Så därför har jag gjort min blogg mobilanpassad för att det ska vara så enkelt som möjligt att läsa min blogg genom mobilen, istället för att man måste zooma in och ut och hålla på. Så där har ni svaret: Min blogg är mobilanpassad.
 
Vill du också ha din blogg mobilanpassad? Såhär gör du:
Gå till Inställningar -> Mobilt. Där kan du välja vad du vill ha för header på bloggen när man kollar genom mobilen (om du vill ha en alltså), vilket typsnitt du vill ha på dina rubriker och inlägg, vilken färg på du vill ha på texten och hur stor texten ska vara. Jag rekommenderar alla att använda sig av det här då jag personligen tycker det ser mer proffsigt ut och dessutom är lätt att hantera. Det är mycket enklare att läsa inläggen och kommentera inläggen.

Delia Cameleo hårfärg

Den här hårfärgen fick jag hem från Gömda Juveler Fashion för ett tag sen. Och det passar ju perfekt eftersom jag är blond! Jag färgar ju utväxten rätt ofta eftersom mitt hår växer så sjukt jävla fort. Jag fick hem den här någon dag efter att jag hade färgat utväxten förra gången, så jag väntade med att använda den tills det var dags igen. Och igår var min fina vän Linnéa här och färgade utväxten och en del av håret på mig. Så nu tänkte jag berätta lite vad jag tycker om den här hårfärgen. Eftersom jag glömde ta en före-bild så visar jag inte hur resultatet blev då ni inte har något att jämföra med.
 
Vad jag tyckte var bra: 
+ Den luktade inte starkt.
+ Den sved inte i hårbotten
+ Den var lätt att att applicera
+ Den gav en fin blond färg med stänk av silver.

Vad jag tyckte var dåligt: 
- Bruksanvisningen fanns varken på engelska eller svenska.
- Man såg inte vart i håret man hade haft i färg.
- Den tog inte särskilt bra på utväxten.
 
PRODUKTEN FÅR 5/10 AV MIG. Varför? Den hade fått högre poäng om bruksanvisningen hade funnits på svenska eller engelska. Jag och Linnéa fick gissa oss fram, vilket inte är så önskvärt. En annan sak som sänker betyget är att den inte tog så bra på utväxten. Förutom utväxten så tog den bra och det blev en fin silvrig nyans. 

She was getting better... But then she remembered what she was trying to get away from, she remembered the things that tear her apart. Now she's back at the start

All panik. All rädsla. All oro. All ångest. Allt äter upp mig inifrån. Jag måste ta mig ur det. Jag måste tro på att det kommer gå över, tro på att det någon gång kommer bli bättre. Men det är meningslöst. Gråten i halsen. Sömnlösa nätter. Det som en gång var min mardröm är nu verklighet och jag kommer att få uppleva allt igen. Det får inte hända. Jag måste ta mig samman. Jag måste förstå och inse att det inte ska vara såhär. Jag har försökt att fly så länge nu, men jag kan inte fly mycket mer. Jag måste stanna. Jag måste kämpa. Jag måste våga möta rädslan inom mig. Men jag är inte redo för det här. De säger att man inte ska våga förrän man är redo. Så varför måste jag göra det? Varför utsätter jag mig för det här? Vad vinner jag på det? 
 
Det som en gång bara var tankar är numera nedskrivna ord. De finns överallt. Inom mig. På utsidan av världen. På insidan av världen. Runt om. De knackar på när man minst anar det. De smyger sig på och tar bort glädjen och livslusten. Utan förvarning. Tankarna blir fler och fler. Orden blir fler och fler. Jag måste samla mod. Jag måste klara det här. För en dag kan det vara försent.

Q/A - Vad Kronisk Daglig Huvudvärk innebär

I det här inlägget kommer jag att besvara frågor som hör till min sjukdom. Det här är de vanligaste frågorna och eftersom många inte vet vad Kronisk Daglig Huvudvärk egentligen är, så tänkte jag försöka svara så tydligt jag kan. Är det någonting annat ni undrar om min sjukdom eller inte riktigt förstått svaret på en fråga, så får ni gärna kommentera det här inlägget. 
 
Q: Vad är Kronisk huvudvärk? 
A: Kronisk huvudvärk betyder att man har en huvudvärk som inte går att bota. Det finns många andra kroniska sjukdomar också, som går ut på samma sak - man har ont hela tiden och det finns i princip ingenting som hjälper. Det är ytterst få som faktiskt har blivit friska efter att ha levt med en kronisk sjukdom. För att ens huvudvärk ska räknas som kronisk ska man ha haft den väldigt ofta under en längre tid. Har du t.ex. ont i huvudet fyra gånger på en vecka så är det inte kronisk (många som tror att det är det), men har du däremot ont väldigt ofta under flera månader så kan den börja räknas som kronisk, beroende på vilken sorts huvudvärk man har. Med andra ord så behöver den inte vara kronisk, men den kan vara. 
 
Q: Hur länge har du haft din huvudvärk och hur  fick du den?
A: Det är en lång historia. Men jag ska försöka göra den kort. Egentligen vet ingen varför jag fick den eller hur jag fick den. De vet bara vad den beror på, alltså vad det är som triggar igång huvudvärken. De har haft många teorier genom åren, allt från migrän, synfel och p-piller. Jag var 13 år när jag fick de första symtomen som då var kraftiga migränanfall 5-6 gånger i veckan under ett helt år. Innan dess hade jag nästan aldrig ens haft huvudvärk. I samband med att jag fick mina anfall började jag med p-piller, och därför så trodde dem att det var biverkningar från det. Men efter många tester och undersökningar har det visat att p-pillerna inte orsakade min huvudvärk, utan att det bara var ett sammanträffande helt enkelt. Jag har och har haft många olika sorters huvudvärk, och alla dessa ingår under namnet Kronisk Daglig Huvudvärk.
 
Numera vet vi att stress är en stor faktor i det hela, och att oro och ångest också hör ihop. Vi vet att vissa saker förvärrar huvudvärken och vissa saker lindrar den. Vi vet att mitt missbruk gjorde allting värre, utan att jag själv visste om det. Idag har jag varit "drogfri" i över två år och inte överdoserat mer än bara någon gång under dessa två år. När jag missbrukade kunde jag ta ett helt paket om dagen med starka huvudvärkstabletter. 
 
Under första året så var mitt liv kaos. Skolan var stressig och jag hade stor press på mig. Idag vet vi att det är en del till varför jag fick min sjukdom, men inte varför den har stannat. Första året fick jag som sagt migränanfall flera gånger i veckan. Inga vanliga migränafall, utan väldigt kraftiga. Jag kunde inte se. Inte sitta. Inte ligga. Inte äta. Inte dricka. Inte ta tabletter. Jag kunde bara ligga i ett mörkt rum med fönstret uppe, trots att det var -25 grader ute. Efter ett år så försvann anfallen till en viss del. Jag började ha dem allt mer sällan. Ibland kunde det ta flera veckor, ibland flera månader innan jag fick ett anfall. Och det var då när migränmedicinen slutade fungera som de visste att det inte bara var migrän jag hade. 


Q: Hur vet du vad det är för huvudvärk du har?
A: Det är en klurig fråga. Jag kan berätta med en gång vad jag har, men det är svårt att förklara. Efter alla dessa år så märker jag skillnad på de olika huvudvärkerna. Jag vet om jag har feberhuvudvärk eller migränhuvudvärk eller huvudvärk för att det är riktigt varmt ute. Jag vet om jag har huvudvärk för att jag är orolig eller för att jag är stressad. Det är som sagt svårt att förklara, men när man har levt med en smärta länge så kan man känna igen delar av den. Ni som har värk under längre perioder vet vad jag menar. 
 
Q: När din huvudvärk är som värst, vad brukar du göra för att lindra den?
A: Oftast brukar jag lägga mig i ett svalt rum och ta min medicin. Ibland spela på mobilen eller titta på någon film. Det får mig att tänka på annat och på så sätt koppla bort smärtan en del. Jag brukar ha en kall handduk över pannan och andas lugnt in genom näsan och ut genom munnen. Men sen finns det stunder då jag inte alls kan kontrollera det, jag får istället panik och kan skrika och gråta i timmar utan att någonting hjälper. Oftast brukar jag somna av att jag är så utmattad. Jag vill poängtera att mina migränfall kan hålla på allt från någon timme till över ett dygn.
 
Q Finns det någon medicin eller något ingrepp som kan bota din sjukdom?
A: Det finns ingen medicin som kan bota den, då jag har den svårare typen av Kronisk Daglig Huvudvärk. Denna typ kallas Ny Daglig Huvudvärk och innebär att jag har ont 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. Ingen vet varför jag har så och jag är en av få i Sverige som har den svårare typen. Idag finns det ingen medicin som kan bota, men det finns mediciner som kan lindra. Just nu tar jag Saroten som egentligen är mot depression, men enligt studier och forskning ska hjälpa mot huvudvärk på längre sikt. Jag tar Naproxen och Citodon också. Citodon ska egentligen inte hjälpa mot den typ av smärta jag har, alltså den är inte till för att lindra huvudvärk. Men av någon anledning så är den en av få mediciner jag testat som faktiskt hjälper. Sen har jag migränspray och anfallstabletter som jag tar vid behov. Jag har tidigare tagit många andra mediciner, men valt att sluta med dem. 
 
Angående ingrepp så vet jag ett ingrepp som kan hjälpa. Det är aldrig någon garanti att den hjälper, det finns både människor som har blivit helt bra efter det ingreppet, men det finns också människor som blivit sämre av det. Jag tänker inte gå ut med vad det är för ingrepp. Jag har nämnt det för min nya läkare (har bara haft 4 läkare det senaste året...) och vi ska prata om det. Sen får vi se om jag bestämmer mig för att göra det eller inte.
 
Q: Hur påverkar din sjukdom dig i vardagen?
A: Jag kan ju inte påstå att den påverkar mig på ett bra sätt. Sen jag fick min sjukdom har jag blivit extremt krävande, men också kaxig, lättirriterad och väldigt känslig. Jag kan gå från att vara helt glad och lycklig ena sekunden och nästa sekund är jag den värsta människan man träffat. På grund av att jag hela tiden har ont så har jag svårt för att vara glad och njuta av livet. Jag oroar mig alldeles för mycket. Jag har svårt att planera saker med andra, jag har svårt att lova saker och ting. Jag kan inte lova att jag i morgon kan träffa en person, då jag inte vet hur jag mår förrän efter jag vaknat. Först då vet jag om jag orkar ses eller inte. Jag kan ställa in planer i sista minuten på grund av det här. Jag är alltid rädd för att göra någon ledsen eller besviken. Jag är rädd för att förlora de nära jag har, att de inte längre orkar med mig. Tro mig, det är så många som har vänt mig ryggen till. Men tack vare min sjukdom har jag också blivit väldigt självständig. Jag har lärt mig vara själv, jag har lärt mig att säga ifrån när jag inte gillar något.  Men kort sagt så kan jag aldrig lova någon någonting, aldrig planera något utan konsekvenser. Det är ytterst sällan jag är på bra humör. 
 
 
Q: Hur påverkar det dina vänner?
A: Okej. Jag kan inte säga att det påverkar dem positivt. Det är svårt även för dem. I princip ingen vet hur de ska hantera mig eller en situation när jag har extremt ont. De vet inte vad de ska säga eller göra för att göra någonting bättre. Det brukar bli så att de drar sig undan istället. Och det funkar för mig. Jag slipper förklara mig och de slipper känna sig obekväma. 
 
Q: Hur klarar du av att ha huvudvärk hela tiden?
A: Det är väl en rätt dum fråga, egentligen. Jag har ju inget val, eller hur? Jag kan inte välja. Jag har inget val. Jag är tvungen att leva med det. Min sjukdom är kronisk, vilket betyder att jag alltid kommer leva med den. Men jag kan lindra den ibland. Det finns dagar då jag inte kan göra ett skit, kan inte ens ta mig upp ur sängen. Bara skriker och gråter, känns som hela världen går under och allt jag vill är att få ett avslut. Rädd för att somna för att sedan vakna upp med samma smärta. Tyvärr är dessa dagar rätt ofta nu för tiden. Andra dagar klarar jag av det väldigt bra. Hoppet om att jag ska bli frisk har dött ut för längesen, men det finns någonting inom mig som säger att kanske, kanske kan jag må bättre en dag.  Jag har haft den här huvudvärken så länge att jag egentligen borde vara van smärtan, men på något sätt så blir jag aldrig kvitt den. Utan den finns där. Jag känner av den exakt lika mycket som första dagen. Av någon anledning så blir man aldrig van en smärta. Man får lära sig leva med den helt enkelt. 
 
Q: Finns det några speciella tillfällen du har väldigt ont och som du vet om i förväg?
A: Ja, efter alla dessa år har jag kunnat räkna ut vilka dagar jag vet att jag kommer må väldigt dåligt. Efter en heldag på stan med mycket folk, särskilt runt REA-tiderna på året. Om jag går på en konsert eller en hockeymatch så vet jag att jag kommer ha väldigt ont dagen efter då jag inte klarar av höga ljud, för mycket ljus eller för mycket människor. Är jag ute på krogen en kväll - som för övrigt kanske händer tre gånger om året - så vet jag att jag förmodligen kan ha ont dagen efter. Och tack vare att jag vet vissa tillfällen, så kan jag också strunta i att planera in någonting efter en sådan dag. 
 
Q: Finns det saker du inte får äta eller dricka?
A: Om ni bara visste. Finns massor jag skulle behöva undvika. Men så tråkigt liv tänker jag inte ha. Men för att nämna några saker så bör jag undvika fisk, choklad, kryddor, plommon, citrusfrukter. alkohol, energidricka, vindruvor, vin, ost och banan. Alla dessa har visat att de alla kan bidra till huvudvärk. Men det finns fler saker jag bör undvika, men det är inget jag tänker nämna här. Jag undviker självklart inte allt det här, för skulle jag göra det så skulle jag få leva väldigt enformigt...
 
 
Q: Känner du någon mer som lider av samma sak?
A: Huvudvärk? Det lider väl alla av någon gång? Men Kronisk? Nej. Jag känner ingen annan som lever med den sjukdom jag har. Men jag hoppas - att med denna bloggen - en dag kan lära känna en sådan person. Jag tror att det kan vara givande att träffa en person som går igenom samma sak. Vi kan dela med oss av våra erfarenheter. Vi kan ge tips och råd. Jag vill självklart inte att någon annan ska behöva gå igenom det jag gör, men om det finns någon där ute som läser min blogg och gör det, så skulle det betyda väldigt mycket för mig om vi kunde prata.
 
Q: Vad behöver vi som inte känner dig tänka på om vi möter dig?
A: Ni bör inte döma mig allt för snabbt. Jag kan verka väldigt otrevlig till en början och vara kaxig, men det beror inte på er, utan det beror alldeles på hur jag mår. Jag vill oftast inte prata om min huvudvärk och jag vill inte veta vad du tycker och tänker om den heller. Så egentligen är det inte så många saker man bör tänka på, det är väl mest att jag lätt kan bli irriterad på allt och alla utan förvarning. 

Everything is an illusion

Den här kvällen sitter jag inne och lyssnar på mullret utanför. Jag älskar det. Jag älskar ljudet av åska. För mig är det som musik. Jag älskar att sitta ute på altanen och titta på blixtarna. Så underbart vackert! Jag är inte rädd för åskan och har aldrig varit det. Tvärtom. Jag fascineras av den. Det är så mysigt när man sitter inne och tittar på en film och hör åskan utanför fönstret. Det är bara så synd att åskovädret inte stannar särskilt länge, utan drar sig vidare ganska snabbt. Just nu har åskan precis passerat det område jag bor i. Nu ser man inte blixtarna längre. Nu har man bara dovt ljud från den varma och kalla luften som kolliderar. 
 
Det låter nästan som när man ligger på sjukhuset och har ljudet av röster som är långt bort. Ni vet, när två sjuksköterskor pratar i korridoren och du hör ett svagt ljud, men inte kan uppfatta vad det är som sägs. Och allt det andra bara är en illusion av livet.

Knas & knasigare

Vinnarna av veckans muffins #8

 Grattis till er! Klicka på bilderna för att komma till deras bloggar.

-

Q/A - Hur jag gör transparent ram på mina bilder

 
Q: Hur får du en sådan ram på dina bilder?

A: Den här frågan har jag fått en del gånger, så jag tänkte att jag skriver ett inlägg om det. Tillvägagångssättet är sjukt enkelt, så det krävs ingen längre förklaring direkt. Först och främst vill jag påpeka att jag använder mig av redigeringsprogrammet Photoscape som är gratis att ladda ner. Det går säkerligen att göra det i andra redigeringsprogram också, men jag vet inte hur man gör då.
 
Såhär gör du en transparent ram runt dina bilder: Du laddar upp bilden i Photoscape. På redigerinssidan (det finns alltså olika delar i Photoscape, så som collage, AniGIF osv) så kan man välja ramar att använda. Från början står det "Ingen ram". Klicka på pilen bredvid och bläddra ner till Transparent-ramarna. Det finns tre stycken och de skiljer sig lite åt, men det är bara att testa sig fram vilken man gillar bäst. Jag använder mig av Transparent 01. 
 
Hoppas ni förstod hur man gör, och har ni frågor så är det bara att skicka iväg en kommentar! 
_______________________________________________________________________________________________________________
 
TIPS: Jag har tipsat om det här förut, men det är värt att tipsa om igen. För att få bättre bilder på bloggen med bra kvalitet, ladda upp bilderna i ett redigeringsprogram och förminska bilderna till så många pixlar ni laddar upp på bloggen, för att sedan ladda upp dem i högsta talet på bloggen.
 
Exempel: Jag laddar upp mina bilder i 800px på bloggen. För att få så bra kvalitet som möjligt så förminskar jag bilderna i ett redigeringsprogram till 800px. Därefter laddar jag upp bilderna på bloggen i 1000px. På så sätt blir bilderna skarpa och fina, och de inte kan bli större än 800px. 

Bilder från dagens hemliga utflykt

Hemlig utflykt

God morgon! Jag startar den här fredagen med att njuta av min supergoda smoothie gjord på mango, passionsfrukt, banan och lättmjölk. Mums! Idag ska jag, pappa och min bror ut på en hemlig utflykt. Eller ja, den är hemlig för mig. Har ingen aning om vart vi ska, jag vet bara att jag ska ta med mig kameran. Och just ja, vi ska vara i en skog också, vilket innebär att jag kommer svettas ihjäl till döds, då jag vägrar att ha på mig shorts och linne i skogen där det är massa mygg, heh. Vi märker om jag överlever!

Worrying is a waste of time. It doesn't change anything. It messes with your mind and steals your happiness

Don't think too much. You'll create a problem that wasn't even there in the first place.
Worrying is using your imagination to create something you don't want.
 
Jag är en mästare på att manipulera mig själv och trycka ner mig själv under ytan. Jag är en mästare på att oroa mig och stressa upp mig i onödan. Jag är en mästare på att ta förhastade slutsatser. Jag är en mästare på att skapa någonting som inte finns där från början. Jag är en mästare på att få mig själv må extremt dåligt över saker och ting. 
 
Jag är en mästare på att bry mig allt för mycket om andra och allt för lite om mig själv. Jag är en mästare på att ställa upp för andra när jag är den som behöver hjälp. Jag är en mästare på att offra mig själv för andra. Jag är en mästare på att undvika samtal som inte leder någonstans. Jag är en mästare på att hata mig själv och allt vad jag innebär.
 
En mästare på att manipulera tankar och beteenden.
En mästare på att oroa mig och få mig själv må dåligt.
En mästare på att kväva mig själv.

Intressant... Ser fram emot det!

 

I'm not your father, I won't desert you. I'm not your ex, not trying to hurt you. I'm just a man trying to love you

@ stranden

Just nu ligger jag på stranden och solar. Så skönt! Tillbringade hela gårdagen här också. Har fått lite färg den här sommaren i alla fall. Men jag hoppas på ännu mer färg! De senaste åren har jag haft svårt för att få färg faktiskt, trots att jag som liten blev sjuuuukt brun efter bara en dag ute i solen. Vet inte riktigt vad som hände, helt plötsligt måste jag anstränga mig för att få färg, haha...

Bli veckans muffins #8

Efter ett långt uppehåll så kör vi igång igen! 

Klicka här för att komma till Kaffehörnans blogg.
Tävlingen avslutas lördag 26/7 kl. 22:00
Vinnarna presenteras kort efter avslutat datum.
 
KOMMENTARER SOM INTE HÖR TILL INLÄGGET HÄNVISAS TILL ETT ANNAT INLÄGG!

Maybe you don't want to die, but you don't care if you live

I'm not heartless. I've just learned how to use my heart less

God kväll! Hoppas ni alla har haft en bra helg. Det har jag. Jag har umgåtts med min bror som jag inte har träffat på ett halvår. Denna gången är det min bror från Göteborg som är här och hälsar på, och i början av juli var det min bror från Uppsala. Lite jobbigt att inte kunna träffa dem så ofta, och ännu tråkigare att vi inte kan träffas allihop samtidigt. Men det är ju så ibland, mycket med semester och jobb som spelar en stor roll när man bor på olika håll. Men huvudsaken är att jag får träffa dem och umgås med dem, även om det bara är en eller två gånger om året. 
 
Denna kväll spenderar jag dock ensam. Sis har börjat jobba igen och min bror har åkt till en annan ort i Värmland och kommer inte hit förrän på torsdag igen. Så ikväll är det bara jag. Spenderar kvällen framför The Mentalist och därefter blir det dubbelavsnitt av den nya serien Resurrection som börjar kl 21.00 på kanal 5. Jag gillar att det är dubbelavsnitt och dessutom verkar den riktigt bra! Den började förra veckan, och har ni inte sett den så gör det! 

I tried and I'm trying, now on the inside it feels like I'm dying

 

Gästbloggning #4

Hejhej, Iggy här. Fick en förfrågan att gästblogga eftersom jag har känt Therese längst, och det ville jag jättegärna göra. :)

Jag och Therese har känt varandra och vart vänner i hela 15 år. Vår vänskap började i stort sätt med att Therese bjöd in sig själv på mitt 10-års kalas. Hon var då 5 år och hade sett att jag hade kalas och ville också vara med. Och självklart fick hon vara med på kalaset, men hon kunde ju åtminstone haft med sig en present. ;)

Therese betyder hur mycket som helst för mig. Hon är min bästa vän, och jag hade inte klarat mig utan henne. Hon har ett hjärta av guld och finns alltid där när man mår dåligt. Dessutom har man alltid kul med Therese då hon har bästa humorn, men det är det nog bara jag som tycker, haha :D När det gäller mindre bra saker har jag inte så mycket negativt att skriva om henne, men ett tips är att inte gå och handla med Therese om man har bråttom (det kan ta sin lilla tid ibland). Sen är jag inte så förtjust i när hon skriker rakt ut så fort hon ser en geting. Mina öron har fått men för livet genom dessa 15 år...

Det är 5 års skillnad mellan mig och Therese, och när vi var mindre blev jag retad för att jag var vän med henne. Men det har aldrig hindrat eller stoppat vår vänskap. Det finns inget som skulle kunna få mig att lämna hennes sida, för hon är verkligen en helt underbar person. Jag är stolt över att ha henne som vän, och det spelar ingen roll hur gammal hon är. Inget annat spelar heller någon roll. Vi har hur många roliga och galna minnen som helst tillsammans, och jag vet att vi komma hålla ihop och få många fler.

Therese är även en otroligt stark person, en riktig fighter. Hon kämpar med sin kroniska huvudvärk varje dag, och i mina ögon är hon en hjälte som klarar av det.

Hon kommer alltid vara min bästa vän, och jag älskar henne till månen och tillbaka! ♥

I fight for my health every day in ways most people don't understand. I'm not lazy. I'm a warrior

Jag är så enormt jävla less på det här. Ännu en sömnlös natt. Ännu en natt med panikångest, anfall och hallucinationer. Jag är helt utmattad. I stunder som dessa så vill jag inget annat än att dö. Bara dö. Bara komma härifrån. Det finns ingen som kan förstå. Ingen som själv inte går igenom det här. Jag är så jävla rädd för att somna om efter att jag hallucinerar. Jag känner mig så extremt ensam, så hopplös och övergiven. Jag känner bara rädsla. Rakt igenom. Jag är helt säker på att jag inte överlever natten om jag somnar. Eller att allt börjas om. Jag vill inte vara här. Vill inte leva såhär. Jag vill bli frisk. Jag vill må bra. Jag vill veta att mina hallucinationer, min panikångest och mina anfall inte kommer tillbaka. Jag vill inte leva i rädsla. Jag vill inte leva ensam.
 
Å andra sidan vill jag inte leva alls...
 

Födelsedagstårtan

Inlägget skulle egentligen komma upp igår, men hade fullt upp hela dagen, så det kommer nu istället. Här ovan ser ni resultatet av min födelsedagstårta som jag bestämde mig för att göra. Det är faktiskt första gången jag gör en tårta, så den blev väl... fin... Borde söka till Hela Sverige Bakar. Meeeen däremot var den riktigt god! Jag har använt mig av sockerkaksbottnar, marängbottnar, jordgubbsmousse, lemon curd och lakritsmousse. Toppat med minimarshmallows, färska jordgubbar och fingers kakor. Mums!
 
Ett stort tack till Patricia som tipsade mig som sin egen lemon curd. Jag lånade receptet och deen blev riktigt god och fräsh! Och självklart ett stort tack till alla er som tipsade mig om många goda recept!

Födeledagspresenter från brorsan

Först och främst vill jag säga TACK för alla gratulationer jag har fått på alla möjliga sätt, både via samtal, sms, mejl, Facebook, Instagram och bloggen! Jag hade en supermysig födelsedag tillsammans med mina tjejer. Vi åt som sagt kinamat och sen blev jag bjuden på bio. Vi såg Draktränaren 2 och den var riktigt bra!
 
Igår kom även min bror hit från Göteborg och hade med sig presenter. Jag fick den här fina necessären och denna underbara klocka! Fick dessutom 21 stycken godispåsar, så nu har jag godis resten av året, haha! Är jättenöjd med presenterna!

Happy birthday, babustyle!

Idag är det min födelsedag och idag fyller jag 20 år! Jag ska fira min födelsedag med mina vänner (dessvärre kan inte Tahiri vara med, så hon och jag ska hitta på något en annan dag istället). Vi ska äta lunchbuffé på en kinarestaurang och därefter blir det kanske bio. Kommer nog bli en bra dag! I morgon ska jag fira med min familj, och då blir det tårta!
 
Dessutom fyller även en av mina bästa vänner år idag också. Grattis till oss! 
Och Tahiri, jag skiter fullständigt i om du är en timme äldre än mig. mhm. Så det så. Punkt. 

"Du kan inte vara singel, för du är snygg"

Nu tänkte jag ta upp ett ämne som jag är jävligt trött på. Det gäller först och främst killar som frågar om jag är singel. Om jag svarar ja på frågan så får jag ofta tillbaka "Det kan du ju inte va! Du är ju så söt och snygg". 
 
Mhm, så bara för att DU tycker jag är söt och snygg, så kan jag inte vara singel? Seriöst, jag blir äcklad på mänskligheten ibland. Är utseende allt som räknas? Och om jag hade varit "söt och snygg", men haft en riktig dålig personlighet, tror du seriöst att ett förhållande hade funkat då? Jag menar, det är mer än bara utseende som spelar in i ett förhållande. Men tydligen har många sjukt svårt för att förstå det. Kommentaren kanske är menad som en komplimang, men jag ser det motsatta.
 
Tänk om det är en tjej som inte alls trivs med sitt utseende, och som många anser är mindre snygg (för tydligen har vi en förmåga att trycka ner andra efter dess utseende), men har en helt underbar personlighet. Kan inte hon vara i ett förhållande då? Måste hon vara singel för att hon inte är fin i dina ögon? Patetiska människor. Väx upp!
 
Jag personligen skiter fullständigt i hur du ser ut, bara du har en bra personlighet. Visst, för att kunna gilla någon bör man attraheras av den personen och på så sätt spelar utseendet roll, men det är inte det första jag går på. Jag gillar automatiskt personer med bra personlighet. oavsett hur de ser ut.
 
"Insidan ger utsidan en glans. Utsidan ger insidan en chans". - Ett citat som tyvärr är väldigt vanligt i dagens samhälle.
Självklart gäller detta inlägg även till tjejer som enbart är ytliga och går på utsidan.

People are going to disappoint you, but what happens when you wake up one day and realize that you're the disappointment?

"Ring ring, who's calling? That's my baby girl on the phone. She said she need some space, said she wanna leave me alone. But I ain't trippin' cause she said I ain't did her wrong. That's just the way life goes. Let me know big girl don't cry, but please let me explain. Let's sit down, work things out, before you going your way. See I got a lot of thing on my mind and I know you feeling the same. Cause the situation's out of control. I feeling blue, let's work things out. Cause I don't know what to do."
 
I need some shelter of my own protection, be with myself in centre, clarity, peace, serenity. I hope you know that this has nothing to do with you. But I'm gotta get a move on with my life. That's just the way it has to go. And big girls don't cry.

Tack för era tips!

Jag vill tacka så hemskt mycket för alla tips jag har fått in om olika tårtor! Ni är helt fantastiska och alla tårtor verkar va så himla goda! Ni har bra smak måste jag säga, haha. Jag har bestämt mig för vilken tårta jag ska baka, så nu ska jag strax åka iväg och handla. Nice! Vad det blir för tårta och vilken person som får en länkning får ni se på fredag! Jag fyller år på torsdag, men vi ska fira mig på fredag. Jag tror det kommer bli en grym tårta!

Can't deny that I want you, but I'll lie if I have to

 

Hjälp mig - och få en länk!

 
Jag behöver Er hjälp! Jag fyller år nästa vecka och måste hitta en tårta att baka. Jag har noll inspiration och tittat runt lite men inte hittat något recept som jag fastnat för. Jag börjar få panik då det inte är långt kvar. Så jag tänkte be er att hjälpa mig hitta den perfekta tårtan! Det är jättelätt att "delta" och den som "vinner" kommer att länkas på min blogg inför ca 400 trogna läsare! Det är viktigt att tårtan inte innehåller choklad, då jag inte får äta choklad längre!
 
Såhär gör ni: 
♥ Kommentera det här inlägget med ett recpet på en god tårta eller skicka en länk till den sida där receptet står. Om ni inte vill skriva ett fullt recept kan ni istället beskriva tårtan; t.ex. hur stor den ska va (tårtbottnar), vad den ska ha för fyllning osv.
♥ Kommentera sedan om du vill ha länk till din blogg eller instagram och länka till det.
 
Jag kommer sedan att välja ut en tårta (om jag fastnar för någon) som får bli min födelsedagstårta och länka till den person som gav mig det receptet! Om jag inte hittar någon tårta bland kommentarerna så kommer jag slumpvis att välja ut en eller två stycken som blir länkade i alla fall! :)
 
Vore enormt tacksam om så många som möjligt ville delta och hjälpa mig hitta min perfekta tårta! Denna "tävling" pågår till måndag kväll! 
 

Strandhäng hela dagen

Lördag idag och jag tillbringar dagen på stranden tillsammans med Sis. Vi var här i torsdags också och fick en hel del färg faktiskt, nice! Satsar på ännu mer färg idag! Skulle behöva sola sidorna då jag är brun fram och bak, men inte på sidorna... Är typ kritvit där. Lyckat. Hoppas ni också har fint väder idag!
 
Lite senare kommer det upp ett inlägg där jag behöver Er hjälp, och den som hjälper mig belönas med en länk till sin blogg eller Instagram och visas för ca 400 trogna läsare! Hur låter det?

I really want to say I deserve better and mean it

Fredag idag, men känns inte så. Den här dagen har varit allmänt seg och dryg, och jag har gjort absolut ingenting förutom gått en långpromenad med Bebis. Ångesten finns där och allt är bara jobbigt. Det finns mycket jag oroar mig för och som jag har ångest för, men jag försöker inte stressa upp mig över det. För mycket tankar och känslor. Jag måste lära mig att njuta av livet och inte låta mitt humör påverkas för mycket av allt som händer och sker. Jag måste försöka lära mig vara mer positiv och mindre orolig.
 
Aja, nu ska jag i alla fall sticka till affären och möta upp Sis. Vi ska köpa med lite godis och mysa till det framför The Mentalist och någon film. Helt okej fredagskväll ändå, jag är ju inte ensam ikväll i alla fall...

Sometimes, love is complicated



Ny header

Nu är det juli månad och jag kände för att byta header igen. Jag gillar att uppdatera mig. Av någon anledning så tröttnar jag enormt fort på saker, så det är väl tur att jag gör mina egna headers, haha. Denna gången ville jag köra på ett varmare tema. Jag älskar solnedgångar, så jag bestämde mig för att ha en sån header. Bilden i headern har min fina vän Linnéa tagit. Vad tycks?
 

Jag har också ändrat profilbilden, bakgrundsfärgen och lite i presentationstexten.

Lille Adrian har kommit till världen

Åååh! En av mina bästa vänner fick barn i natt, och titta så söt lille Adrian är! Helt galet söt! Är så avundsjuk på henne just nu. Det här får mig att längta tills jag själv får barn. Om 8 dagar så fyller jag och Caroline 20 år, och jag tror att det här är den bästa presenten hon kunde få! Hon är riktigt stark och hon kommer bli en underbar mamma till lilla Adrian! ♥

Serietips: Lurad!

Bilden är lånad härifrån.


Nu tänkte jag tipsa er om en grym serie som heter Tricked! (Lurad!). Killen på bilden heter Ben Hanlin och är en magiker som använder sig mycket av illusioner. Tricked! är hans egna tv-serie där han gör pranks på bland annat kända människor. Han är riktigt grym! Jag har aldrig direkt gillat magiker, för alla gör samma saker i princip, men inte Ben Hanlin. Han gör allt på sitt egna kreativa sätt. Det kan hända vart som helst: på stan, i en affär, i en hiss, på ett spa, på en fotografering etc. Allt planeras i förväg hur tricket kommer gå till, men ingen person vet att den kommer bli lurad, utan allt körs oftast med dolda kameror och man får se personernas riktiga reaktion. Hur grymt och roligt som helt! 
 
Hans serie började sändas på ITV2 i höstas och nu går serien på tv4. Jag rekommenderar er verkligen att titta på den här serien, han är så sjukt duktig! Och jävligt fin också för den delen. Här nedan kan ni titta på några pranks som han har utfört. Kommentera gärna vad ni tycker och vilken ni gillar bäst! Min favorit är nog när han packar ner varorna i påsen.


Tillbaka på ruta ett..

Ännu en söndag, känns som det inte är annat än söndagar. Kanske beror det på att jag för några år sedan bara hade ångest på söndagar, och numera har jag ångest i princip hela tiden. Idag är det inget undantag. Jag har verkligen försökt, men inget resultat har visats och allt jag ser är fel, misslyckande och hopplöshet. Idag är en sådan dag då jag kollar mig själv i spegeln och brister ut i gråt. Jag vill inte se ut såhär. Jag vill inte vara såhär. Jag hatar mig själv inifrån och ut. Rakt igenom. Det finns absolut ingenting jag är nöjd med mig själv. Inte den senaste tiden. Inte idag. 
 
Ni vet när man hatar allt man ser, när man hatar allt man är? När man bara känner sig helt misslyckad och totalt värdelös? När man vill ändra exakt allt på sig själv, både personlighet och utseende, men man har ingen ork eller motivation till det? När man bara vill gömma sig under täcket och stanna där de närmsta 10 åren? 

Så känner jag just nu.

Jag bara älskar våran humor!

I don't want to be everything to everyone, just something to someone

God kväll! Vet att det är dåligt med uppdatering här, men det går sakta men säkert åt rätt håll med vissa saker nu, så förhoppningsvis blir det lite bättre snart. Men jag vill tacka alla er som fortfarande kikar in här och för era fina kommentarer, blir så glad när jag ser dem! Ska ta tag i att svara på alla kommentarer i morgon. Kanske en ny header också? We'll see..
 
Ikväll skulle jag ha varit på Putte i Parken (festivalen), men jag skippade den och tog en långpromenad med Robin i telefonen. Han får mig alltid må bättre, är så glad för att jag har honom i mitt liv! Nu ska jag kika på The Mentalist och mumsa på jordgubbar. Gott! 

Äntligen kom solen tillbaka

Idag när vi vaknade så sken solen ute, så härligt! Det har i princip regnat varenda dag i flera veckor nu, så jag blev lite extra glad idag när det var så fint väder. Jag, sis, min bror och lilla prinsessan tog oss en tur till Kronoparken för att fika och bada på Parkbadet. Vilka härliga minnen! Här badade jag varje dag hela somrarna när jag var liten och bodde på Kronoparken. Nu är det dock många år sedan vi flyttade därifrån. Men det var nice att åka dit igen och prinsessan hade det kul i badet med sin fina badboll.

She knows better but she can't help it

"You've been livin' this way so long. You don't know the difference. And it's killing me. Cause you can have so much more, I'm the one your looking for. But you close your eyes on me, so you still can't see. Once again you're home alone, tears running from your eyes. Everyday same old things, so you're still feelin' pain. Never had real love before. And it ain't her fault."

She knows better but she can't help it. How do you heal a heart that can't feel? It's broken, and his love is all she knows. All she knows is the pain in the corner of an empty home.