12 years a slave

Jag såg den här filmen på bio och jag måste helt ärligt säga att det är en av de hemskaste filmerna jag har sett. Det är viktigt att den här filmen blir sedd, och därför rekommenderar jag den här till alla som läser det här. Men den är riktigt hemsk, så känsliga personer bör kanske inte se den. Jag själv är väldigt känslig och jag visste inte att den var verklighetsbaserad förrän filmen började. Den handlar om Solomon Northup, född 1808 och bodde i New York med sin fru och sina två barn. Såldes som slav 1841 och var slav i hela 12 år.
 
Han lurades av två män som kidnappade honom, drogade honom och sålde honom som slav. Jag visste att slavar hade det väldigt hårt och svårt, men jag har aldrig riktigt fattat det förrän jag såg den här filmen. Förhållandena var verkligen hemska, både för män och kvinnor. Det är svårt att förklara, men måste uppleva det själv (i vårat fall se filmen). Jag blir så arg och ledsen när jag ser sånt här. Bara för att de är mörkhyade betyder det inte att de är mindre värda! Alla är vi människor och alla är vi lika mycket värda oavsett hudfärg, bakgrund, kön eller sexuell läggning! För de som är känsliga och inte vill se filmen, så finns den ute som bok med samma namn.
 
"Ingen lyssnar på Solomons protester och ingen tror att han har papper som kan bevisa att han är en fri man. Desperat gör han gång på gång upp flyktplaner – och varje gång går de i stöpet. Han säljs till William Ford, en vänlig man som uppskattar Solomons tankfulla natur men som tvingas sälja honom vidare till en grym man som utsätter slavarna för obeskrivlig tortyr. År efter år lever Solomon på hoppet om att återse sin familj, och även om det med tiden blir allt mindre vägrar han att ge upp det. Runt omkring sig ser han människor gå under, och han förstår att han måste ta otroligt stora risker och lita på folk han inte alls känner om han någonsin ska bli en fri man igen.
 
12 YEARS A SLAVE bygger på den sanna berättelsen om en fri svart man som kidnappas från New York och säljs som slav till 1850-talets Louisiana och hans kamp för att återvända till sin familj."  Källa: sf.se

 



Lisa Radojewska    •     •   http://raawhr.blogg.se/

sv; Hihi tack söta du! Tränar du helst på morgon eller eftermiddag? :)
Ha en fin lördag!
Kram

Svar: Beror på. Oftast på morgonen, men har jag mycket att göra gillar jag att träna på kvällen för då kan man slappna av och bara fokusera på träningen :)
LIL' BABUSTYLE

Emelie    •     •   http://ewelies.blogg.se

Måste verkligen se den där filmen!

Svar: Ja, verkligen. Du borde absolut se den!
LIL' BABUSTYLE

Amanda [SPONTAN]    •     •   http://spontan.blogg.se

Måste se den :)

Svar: Ja, verkligen. Du borde absolut se den!
LIL' BABUSTYLE

VILMA    •     •   http://vilmala.blo.gg/

Har länge velat se den, kan var amycket lärorikt :(

Svar: Ja, verkligen. Du borde absolut se den!
LIL' BABUSTYLE

aansoo.blogg.se    •     •   http://aansoo.blogg.se/

Oj denna låter verkligen hemsk, men samtidigt skulle den vara intressant att se. Har du förresten sett serien Roots (tror den hette det om jag inte minns fel)? Handlar om en afrikansk pojke som tas tillfånga och görs till slav i Amerika och serien följer med hans liv osv.

Svar: Den är riktigt hemsk, men det är viktigt att den blir sedd, så att budskapet kan föras vidare. Nej, den serien har jag inte sett, men kanske borde göra det. Men om jag är såpass känsligt för att se en sån film vet jag inte om jag kommer klara av att se en serie..
LIL' BABUSTYLE

sannas rum    •     •   http://sannasrum.se

Det är verkligen en film som jag vill se!

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra!
LIL' BABUSTYLE

Rebecka    •     •   http://alltomrebecka.blogg.se

Den vill jag också se, men törs inte, haha.

Ha en fin kväll :love:

Svar: Den är riktigt hemsk, men väldigt bra och viktig. Du kan annars läsa boken med samma namn :)
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?