Q/A - om volontärresan

Q: Läste att du ska åka på volontärresa till spanien, va roligt!! :) är också sugen på att göra något sådant. Hur funkar det med pengar och sånt, kommer det gå åt mycket när man är borta ett år? Vad för slags volontärjobb är det förresten? :) 
 
A: Hej! Tack för din fråga! Jag ska försöka förklara så bra jag kan. Jag tycker absolut att du ska ta chansen att åka på en volontärresa, jag tror man kan göra det fram till att man är 26 år eller något sånt. Det bästa med volontärresa är att det är gratis! Man får boende, matpengar, pengar som man kan spendera vad man vill på, man får busskort/cykel eller liknande (beroende på vart man åker och hur långt det är mellan bostaden och jobbet). Man är försäkrad och resan är betald. Det enda man kan behöva betala är en liten del av flygresan, kanske 10%. Så det är nästan ingenting. Utöver det så är allt gratis, enligt min sändare i alla fall. Från och med att du tar kontakt med din sändare så tar det ca 6-8 månader innan du åker. När du har skickat in din ansökan (det finns olika deadlines) och när du får svar (om du blir antagen alltså) så tar det ca 3 månader innan du lämnar Sverige. Observera att detta är bara inom Europa, jag vet inte hur kostnader osv är utanför Europa. Den disskussionen får du ta med din sändare.
 
Det går till som så att man tar kontakt med en sändare i sin stad (om det finns en där), sändaren är alltså den som skickar dig från Sverige till det land du sökt till. När du hittat din sändare så ska du leta organisationer. Detta gör du på www.ungdomsstyrelsen.se och där kan du också läsa allt du behöver veta om volontärresor. Där kan du välja bland olika teman du vill jobba med (barn, djur, anti-diskriminering, utomhusaktiviteter, miljö osv). Där kan du välja land och stad också, om det är så att du vet vart du vill. Därefter läser du på om de olika organisationerna, det står info och allt under varje organisation. 
 
När du har valt vart du vill åka (du kan välja flera länder/orter/organisationer) så är det dags att skriva ansökan. Då ska du skriva ditt CV och ditt personliga brev, båda på engelska. I personliga brevet ska du ha med varför du söker som volontär, varför till det landet, varför du valt att jobba inom det temat, vad du kan bidra med, vad du vill lära dig och vad du vill ha åstadkommit under din resa bland annat. Kom ihåg: söker du inom olika teman så måste du ha olika personliga brev! Om du söker inom samma tema så kan du använda dig utav samma personliga brev.
 
Jag valde ganska snabbt att åka till Spanien. Jag har alltid älskat Spanien och min dröm är att flytta dit i framtiden. Så det var inte något svårt val. Jag valde enbart att jobba med barn då jag inte fann något annat som föll mig riktigt i smaken. Jag har bland annat sökt till att jobba på dagis, jobba på skola, ta hand om barn som inte kan bo hemma på grund av olika skäl osv. 
 
Man måste inte vara borta ett år. Det beror helt på vad du väljer. Vissa resor är bara ett halvår, andra är ett år. Ibland måste man åka tidigare på grund av att man fått en sjukdom, fått jobb, fått dåliga nyheter från familjen, börjat plugga eller liknande. Det är upp till var och en och det får man ta med sin sändare. Sen finns det kortare resor också, men dessa är mest för de förståndshandikappade personerna. Vet inte mycket mer om det, så kan inte uttala mig om just de resorna. Men du finner allt på hemsidan jag länkade lite längre upp i inlägget.
 
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och om det är några frågetecken så är det bara att skicka iväg en kommentar så ska jag försöka svara då bra jag kan! :)
 


Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥    •     •   http://neapocalypse.blogg.se/

Åh vad roligt! <3

Svar: Ja, verkligen!
LIL' BABUSTYLE

Erica    •     •   http://faithhopelove.blogg.se

Spännande att få veta lite mer! :)

Svar: Kul att du tycker det!
LIL' BABUSTYLE

isabella    •     •   http://www.nattstad.se/isabellalovisa

så fin du är!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Linda    •     •   http://www.nattstad.se/LindaLinnros

va spännande

Svar: Ja, verkligen!
LIL' BABUSTYLE

♫♪ sandra    •     •   http://www.sandramusic.spotlife.se

bra inlägg!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Milina Salihodzic    •     •   http://milina.blogg.se

- på just bilderna är det hundar ja, men om du läser texten så står det djur, och inte hund, så den till djuren och inte bara hundar.
och även om hunden kan vara världens snällaste osv så spelar det ingen roll. min hund skulle aldrig få för sig att attackera osv. men det är fortfarande elakt att låta barnen klänga på hundarna osv och tycka att såna bilder är söta - för bilderna är inte söta. det är bara kränkande mot hunden och väldigt respektlöst. vilket många inte förstår. min hund kan morra till ibland och märka att det inte är okej och då helt plötsligt så anser man att det är jätte fel utav hunden, men det är det inte. djur har också känslor och lika mycket som dom ska respektera oss borde vi respektera dom och lära barnen att inte få göra vad som helst mot djuren, även om dom är världens snällaste. för det är inte okej

Svar: Du har helt rätt. Men det finns hundar som gillar sånt. Och gillar dem det så är det inte respektlöst. Min kusins hund ÄLSKAR när barn håller på med henne (förutom att dra i svansen - det är alltid respektlöst). Men som jag sa, jag skulle aldrig låta någon göra så med min hund då jag vet att han skulle kunna göra barnet illa..
LIL' BABUSTYLE

Milina Salihodzic    •     •   http://milina.blogg.se

- och vill bara tillägga:
för hundar är det ett hot - även alla andra djur, när ett barn kommer emot dom och trycker sitt ansikte emot dom och stirrar dom i ögonen, samt drar dom i svansen osv. och hunden inte vill ha en liggande bebis på sig, dom tänker inte som oss, för dom är det obehagligt och faktiskt kränkande. det finns hundar som tar skiten och sen finns det hundar som säger ifrån - vilket dom har rätt till. men oavsett så är det inte okej. det är inte "bara ett djur" och ingen leksak. därför finner inte jag något av det där sött, eftersom det faktiskt är kränkande då hundar inte gillar sånt, eftersom dom inte tänker som oss :)

Svar: Som jag sa, min kusins hund vill ha bebis i närheten, hon vill ha bebisen på sig och att den trycker upp sitt ansikte på henne. Men det är inte många hundar som vill det, och då är det respektlöst. Men vet man att hunden gillar det (man lär ju känna sin hund) då är det inga problem. Sen finns det självklart gränser för hur långt det bör gå.
LIL' BABUSTYLE

| BYSMJ | + all by me.    •     •   http://glossfashion.com/bysmj

vad kul med volentärresa!

Svar: Ja, verkligen!
LIL' BABUSTYLE

LINNEA    •     •   http://liinneaelisabetpyrro.blogg.se

visst var det ! :)
ha en bra dag, kram

Svar: Detsamma!
LIL' BABUSTYLE

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ    •     •   http://sessie.se

Alla volontärresor jag har tittat på har kostat hur mycket pengar som helst. Visste inte att det fanns resor som nästan är gratis.

Svar: Hm.. okej. Jag vet bara att det är såhär inom Europa inom EVS, resten vet jag faktiskt inte. Kan hända att det utanför EVS kostar.
LIL' BABUSTYLE

Vera    •     •   http://vera.weride.se

Gud vad fint att åka på en volontär resa, skulle vilja göra det och jobba med djur!

Svarade på din kommentar också i ett inlägg. Kram

Svar: Det skulle jag med vilja, men hittade ingen bra i Spanien som var med djur..
LIL' BABUSTYLE

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland    •     •   http://yohannafotograferar.blogg.se/

Oj vad spännande det där lät! :)

Svar: Ja, verkligen! Hoppas verkligen jag får åka!
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?