Du är inte mer värd än någon annan

Bild från Google. Här ovan ser vi Conchita Wurst som tog hem segern i Eurovision Song Contest i natt. Egentligen heter hon Tom Neuwwirth, men hon använder sig av namnet Conchita då hon hellre vill vara kvinna. Det här är en riktigt mäktig person, jag beundrar hennes mod när hon klev upp på scen - trots alla fördomar och hat - och körde igång. Hon är en stor inspiration och förebild för många.
 
Något jag stör mig riktigt mycket på är alla hatkommentarer och hot hon får genom de olika sociala medierna. Hittills har jag sett hur många kommentarer som helst på Facebook och Instagram. Många är irriterade för att hon vann ESC för att de inte gillar hennes låt och för att folk bara röstade för att hon var annorlunda. Jag blir så arg och ledsen när jag läser de här kommentarerna, det är helt sjukt hur mycket hat det finns i Europa trots att vi faktiskt röstade henne till segern! 
 
Kommentarer som: "Hon är riktigt jävla vidrig", "sämst låt och det är en han", "hon skämmer ut sig och jag tänker inte låta mina barn titta på henne", "vad ska jag säga till barnen när de ser henne!?", "Sen när blev ESC politiskt?", "Det är en musikshow och hon kan inget om musik, alla röstade på henne för att hon har skägg" är väldigt vanliga bland de här inläggen om Conchita. Och det som gör mig arg är att ingen tvingas titta på henne, ingen tvingas lyssna på hennes låt. Gillar du det inte, så titta inte, lyssna inte. 
 
Jag är fullt medveten om att alla tycker olika. Gillar ni inte hennes låt eller hennes röst? Helt okej! För alla kan inte gilla samma saker, det är det som gör oss unika. Ni behöver inte gilla henne, men det betyder inte att ni har rätt att smutskasta henne och hoppa på henne med hatkommentarer och hot! Många av dem som ogillar henne säger att folk bara har röstat på henne för att hon är annorlunda. Att man inte ska rösta på en låt för dess budskap. Men då ställer jag frågan: Har inte alla låtar ett budskap? Ska inte en kärlekslåt få vinna för att den har ett budskap? Skulle inte Sverige heller ha fått vunnit, jag menar, eftersom den har ett budskap? Det är väl klart som fan att man ska få rösta på en viss låt för att man gillar budskapet! Jag älskade Ungerns låt och jag önskar att den hade vunnit, men inte fan skriver jag hatkommentarer till alla andra deltagare i ESC och smutskastar dem för att Ungern inte vann. Europa har ju sagt sitt. Alla tycker inte om samma saker eller har samma åsikter.
 
ESC har alltid varit politiskt och kommer alltid att vara. Men det är en musikshow som handlar om glädje, kärlek och omtanke. Europa röstade faktiskt henne till segern i natt, det måste ju ändå betyda någonting? Många av oss i Europa gillade faktiskt hennes röst och låt. Det betyder inte att vi röstade på henne för att hon hade skägg, ellerhur? Sluta gnälla över att ni äcklas av henne och att hon är så vidrig som ni skriver, för ingen har någonsin bett er att gilla henne. Men vi måste lära oss att acceptera och respektera varann!
 
Vill han vara en hon, så låt honom vara det! Det är ingenting fel med det. Jag menar, det här är ett viktigt budskap att förmedla, så vad är inte bättre än att ställa sig på scen och berätta sin historia för hela Europa? Många av dessa människor som hatar och hotar henne på de sociala medierna skriver i stil med "Hon skulle inte ha vunnit, ni ser ju hur hon ser ut. Och hennes låt sög. Nederländerna borde ha vunnit". Fine. Ni gillar inte hennes låt. Det är helt okej. Men att hoppa på någon på grund av dess utseende är så jävla lågt! Nästa gång en person vinner, är den inte en värdig vinnare för att den kanske är för tjock? eller för smal? eller har en stor näsa? eller inte har en hårfärg ni gillar? Många av dem som hatar gillar Nederländernas låt och tyckte den skulle vunnit. Det är också helt okej. Och dessa som gillade Frankrike då, som kom sist? Vad tycker ni om dem personerna? 
 
Det jag vill säga är att vi måste lära oss acceptera och respektera varandra. Vi måste lära oss att alla inte gillar samma typ av låtar, röster eller utseenden. Och det viktigaste av allt: Vi måste ta hand om varandra och visa kärlek. Sluta hoppa på folk bara för att du inte gillar deras utseende eller liknande. Alla har rätt att vara den man vill vara. Oavsett om man är dragqueen, homosexuell, bisexuell, hetero, vad man har för ursprung osv. Det viktigaste är ju att man ska få vara den man är, hitta sig själv. Det är väl ändå det allt handlar om i slutändan?


Jessica Högberg    •     •   http://lchftrollet.blogg.se/

alltid tråkigt med sådan attityd... oavsett... sluta hata och framför fina saker om det ni gillar istället!!

Svar: Ja, jättetråkigt att folk håller på som de gör... :/
LIL' BABUSTYLE

Henrietta    •     •   http://ettass.blogg.se

Jag tror också att hon vann så överlägset var att hon stod ut ur mängden och vågade visa sitt riktiga själv. Jag tycker att det var bra att hon vann, hon förtjänar det! Men hon förtjänar verkligen inte att få hat och hot, sjukt vårat samhälle är.

Svar: Det är sant. Men vi vet inte om hon vann för att hon var annorlunda, eller om det faktiskt var så att folk gillade hennes sångröst och låten utan att bry sig om att hon var annorlunda. Fast det är nåt vi aldrig kommer få reda på.
LIL' BABUSTYLE

Henrietta    •     •   http://ettass.blogg.se

Jag tror också att hon vann så överlägset var att hon stod ut ur mängden och vågade visa sitt riktiga själv. Jag tycker att det var bra att hon vann, hon förtjänar det! Men hon förtjänar verkligen inte att få hat och hot, sjukt vårat samhälle är.

Svar: Det är sant. Men vi vet inte om hon vann för att hon var annorlunda, eller om det faktiskt var så att folk gillade hennes sångröst och låten utan att bry sig om att hon var annorlunda. Fast det är nåt vi aldrig kommer få reda på.
LIL' BABUSTYLE

maja söderberg    •     •   http://majasoderbergs.devote.se

håller med dig, men dock tyckte jag inte det var den bästa bidraget igår men man ska verkligen acceptera alla för hur dom är! :)

Svar: Precis! Det är helt okej att inte gilla hennes låt, för alla kan inte gilla allt. Men det är synd att alla tror att de röstade henne till vinnare bara för att hon är annorlunda...
LIL' BABUSTYLE

The Revolt    •     •   http://TheRevolt.blogg.se

Hon är en värdig vinnare! Musik handlar inte bara om att sjunga. Det handlar om att få ut ett budskap, och det gjorde Österrike bra. Både sångmässigt och scenmässigt. Synd att inte de där som skriver hat-kommentarerna ser det.

Varför ska man hata så mycket? :/

Bra och läsvärt inlägg!

Svar: Tack så mycket! Ja, hon var en värdig vinnare. En bra låt med ett bra budskap samt en fin sångröst. Alla tar förhastade slutsatser och tror att folk röstade på henne bara för att hon var annorlunda. Men om folket faktiskt tyckte om låten och hennes sångröst då...?
LIL' BABUSTYLE

Linnéa    •     •   http://linnealiebig.blogg.se

"Hon" var verkligen inte min favvis & jag gillar faktiskt inte låten :S... men kanske var det det allra bästa för tävlingen & världen - att hon vann...

Svar: Hon var inte min favorit heller, men själv gillade jag hennes röst och låten. Men som sagt, alla kan ju inte gilla allt. :)
LIL' BABUSTYLE

Milina Salihodzic - En rakad feminist    •     •   http://milina.blogg.se

Hennes låt var inte den bästa. Men shit så grym röst och riktigt vågat av henne att stå och sjunga inför så mycket människor trots hennes sexualitet, det är inte alls accepterat där hon kommer ifrån. så riktigt modigt!

Svar: Jag gillade hennes låt, fast det tog ett tag för mig att göra det. Visst är hennes röst grym!? Helt sjukt! Hon är en riktig inspiration och jag önskar att fler kunde se det istället för att smutskasta henne...
LIL' BABUSTYLE

FrökenTV, bloggen om tv och film    •     •   http://efji.blogg.se/

så himla värd vinnare <3

Svar: Ja, verkligen!
LIL' BABUSTYLE

MATILDA    •     •   http://matildays.forme.se

så bra sagt! grymt glad att hon vann!

Svar: Det är jag med!
LIL' BABUSTYLE

amanda    •     •   http://liindstrand.blogg.se

jag läste bara till andra stycket. jag själv tycker att hennes låt var dålig och jag tror att hon vann bara för att hon förmedlade ett grymt budskap. men jag tycker fortfarande att hon är cool och otroligt modig. jag tycker bara att är det en musik tävling så ska man rösta utifrån låt och inget annat :)

Svar: Alla tar förhastade slutsatser och tror att hon vann bara för att hon vågade sticka ut. Men tänk om i princip alla röstade för att de faktiskt tyckte om både hennes röst och hennes låt, och samtidigt gillade budskapet? Då är hon ju en värdig vinnare och då har de ju röstat för musiken. Många har svårt att förstå att alla faktiskt tycker olika. Jag gillade hennes låt och hennes röst, och älskade budskapet. Så för mig var hon en värdig vinnare, även om jag hellre hade velat att Ungern vann. :)
LIL' BABUSTYLE

Anita    •     •   http://siliiins.blogg.se/

Avskydde typ alla låtar... Haha :P

Svar: Haha, var inte så många jag heller gillade faktiskt. Brukar va så. :)
LIL' BABUSTYLE

♫♪ sandra    •     •   http://www.sandramusic.spotlife.se

håller så med dig! folk som klagar att hon vann över sitt utseende kan ju gå och ta sig någonstans.. vad är bättre än att europa röstade fram en person med fantastisk röst,låt och jämställda värderingar?!

Svar: Kan inte annat än hålla med! Hon är en riktig inspiration och jag tycker det var super att hon vann! Hennes låt var inte dålig och rösten är det inget fel på, och sen få in ett viktigt budskap också. Älskar't!
LIL' BABUSTYLE

lucydee    •     •   http://shawtygetloose.devote.se

Tycker hon var helt rätt vinnare :)

sv: haha men helt rätt att spendera helgen men lugn och ro :D

Svar: Tycker jag med! Hon förtjänade att vinna! :)
LIL' BABUSTYLE

VERONICA - modeblogg    •     •   http://vveronicas.com

Gud så bra skrivet tjejen, så sant. Så himla fint, blev helt berörd av dina ord och vilken tankeställare! Älskade hennes budskap, så vackert. Ha en fin kväll tjejen, kramkram!

Svar: Tack så mycket! Jag älskade också hennes budskap, hon är en sån inspiration!
LIL' BABUSTYLE

BYSMJ    •     •   http://bbysmj.blogg.se/

Människor som slänger ut sig allt detta är bara så långt nere och är avundsjuka på folk som FAKTISKT VÅGAR stå för den dom är och vara sig själva. I svergie blir man förbannad på folk som sticker ut, ren jäkla svartsjuka.
Tycker det var fantastiskt att hon van, en riktigt inspirationkälla!

Svar: Jag tycker också det var himla bra att hon vann, även om jag egentligen hade velat att Ungern hade vunnit. Men hon är ju en sån inspiration! Och det var inget fel på varken låten eller rösten heller.
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?