"Hon söker bara uppmärksamhet"

"Hon bara klagar på allt!"
"Hon vill bara att vi ska tycka synd om henne"
"Hon vill bara ha uppmärksamhet"

"Hon kommer aldrig att få vänner eller pojkvän om hon beter sig så där"
"Hon bara fejkar allting"
"Hon tror att det är synd om henne"
"Det finns faktiskt andra som har det värre"
"Man mår som man förtjänar"


Har du någon gång legat ner och fortfarande känt att du vill eller kommer att kollapsa? Du vet, som när man står upp och man känner att vilken sekund som helst så kommer du falla ihop? Det är så livet är för en person som lever med en kronisk sjukdom. Att känna smärta 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan tar all energi från dig, inte bara psykiskt utan också mentalt och känslomässigt. Och för att inte tala om fysiskt. Det bokstavligt talat drar ner dig mer och mer för varje dag. Och vet ni vad det värsta är? Det kommer aldrig att sluta. Det kommer aldrig att försvinna. Det kommer alltid att finnas där. Dag ut och dag in. För resten av ditt liv.

Jag har alltid fått höra att jag bara söker uppmärksamhet, att jag bara vill att folk ska tycka synd om mig. Men vet ni vad det värsta är? Det är att psykisk smärta syns inte utanpå och man får ofta höra att man fejkar det. Många gånger får man höra orden "Det finns faktiskt andra som har det värre!" Och det är sant, det finns det. Men alla har vi olika smärtgräns, alla har vi våra problem och våra hinder. Man ska aldrig jämföra sin smärta eller sitt problem med andra. Bara för att du kanske hade klarat det, så betyder det inte att personen som har det här problemet eller den här sjukdomen klarar det. Och det är lättare sagt än gjort att klara en sådan här situation. Jag har aldrig velat ha sympati, aldrig velat att någon ska tycka synd om mig. Allt jag vill är att någon ska försöka förstå, försöka sätta sig in i min situation innan den dömer mig.
 
Innan jag fick min sjukdom så hade jag nästan aldrig haft ont i huvudet. När någon jag kände hade ont i huvudet eller fick migrän så sa jag alltid "Ta en tablett och vila så ska du se att det går över snart". Så fel jag hade. Jag lärde mig en läxa när jag väl fick min sjukdom. Det är inte bara att ta en tablett och hoppas på att allt blir bra. Det tar tid, man måste ha tålamod och uthållighet. Och detta gäller inte bara huvudvärk, utan all sorts smärta. Oavsett om det är psykiskt eller fysiskt. Man kan jämföra det med att alla inte är lika duktiga på saker och ting, t.ex. i en sport, i skolan eller på att prata ut om saker. Du kanske är jätteduktig i engelska men dålig i matte, medan en annan är riktigt duktig i matte och har svårt för engelska. Det är precis samma sak. Bara för att du kanske hanterar huvudvärk på ett bra sätt och har hög smärtgräns, så betyder det inte att jag eller någon annan har det. Lär er förstå det. Lär er inse skillnader mellan olika människor. 
 
"Du fejkar det bara!" Oh, really? Jag visste inte att du var inuti min kropp och kunde känna smärtan jag känner. Och om jag skulle fejka det, vad vinner jag på det? För att knappt kunna anstränga sig, känna smärta hela tiden, inte kunna koncentrera sig, får leva på mediciner hela livet, att inte kunna äta eller dricka vad man vill, att inte kunna göra saker man tycker om att göra, att ständigt gå in och ut från olika läkares rum, lägga flera tusen kronor på mediciner och undersökningar man inte vet hjälper, vara utstött, att få stå ut med alla tester och till sist diagnostiseras med en kronisk sjukdom.

Yeah, that's  totally 'cool'...


Jessica Högberg    •     •   http://lchftrollet.blogg.se/

Säger folk verkligen så... jag skäms!

Svar: Ja.. tyvärr händer det nästan alla..
LIL' BABUSTYLE

Johanna Johansson    •     •   http://www.fflliikkaan.devote.se

Lyssna inte på vad andra tycker. Har också en sjukdom. Eller det går som handikapp. Jag har adhd, folk påstår att jag bara vill ha uppmärksamhet och tar mediciner osv. Men jag rycker med axlarna och går därifrån med leende på läpparna. Va stolt för den du är! Lyssna inte på andra! Jag förstår dig helt och hållet ❤️

Svar: Jag slutade bry mig om vad andra tyckte för något år sedan då jag lärde mig att acceptera min sjukdom. Men det är fortfarande jobbigt när folk drar förhastade slutsatser och dömer en utifrån att de har läst i princip ett inlägg, istället för att ta reda på orsaken. Jag antar att det samma gäller dig. Att folk dömer en utan att ens försöka förstå. Jag är stolt för den jag är. Men att ha en kronisk sjukdom är ingenting att vara stolt över. Jag skulle göra vad som helst för att bli frisk, om så bara för en dag. Men jag vet att det inte kommer hända, så man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
LIL' BABUSTYLE

Johanna Johansson    •     •   http://www.fflliikkaan.devote.se

Lyssna inte på vad andra tycker. Har också en sjukdom. Eller det går som handikapp. Jag har adhd, folk påstår att jag bara vill ha uppmärksamhet och tar mediciner osv. Men jag rycker med axlarna och går därifrån med leende på läpparna. Va stolt för den du är! Lyssna inte på andra! Jag förstår dig helt och hållet ❤️

Svar: Jag slutade bry mig om vad andra tyckte för något år sedan då jag lärde mig att acceptera min sjukdom. Men det är fortfarande jobbigt när folk drar förhastade slutsatser och dömer en utifrån att de har läst i princip ett inlägg, istället för att ta reda på orsaken. Jag antar att det samma gäller dig. Att folk dömer en utan att ens försöka förstå. Jag är stolt för den jag är. Men att ha en kronisk sjukdom är ingenting att vara stolt över. Jag skulle göra vad som helst för att bli frisk, om så bara för en dag. Men jag vet att det inte kommer hända, så man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
LIL' BABUSTYLE

Malin    •     •   http://frozenvanilla.blogg.se/

Sv: Okej, vad bra. Jodå, den har varit bara bra. :)

Usch, de är så jobbigt med sådan människor som tror
dom vet allt hela tiden, de borde tänka efter en extra gång innan de säger eller skriver något.
För de förstår ju tyvärr inte att deras elaka ord sårar. :/

Svar: Nu för tiden så sårar inte dessa ord mig. Jag har fallit och rest mig upp så många gånger. Men det stör mig att de dömer en så fort, utifrån ett inlägg, istället för att ta reda på fakta innan de kommer till sin åsikt. Och de finns de personer som går igenom det jag har gått igenom, och det ska man inte behöva gå igenom. Jag är bara trött på att folk letar fel och dömer en från första sekund när det gäller sjukdomar, handikapp eller liknande, utan att ta reda på fakta. Jag menar, hela min blogg är fylld av inlägg där jag försöker förklara vad min sjukdom är för något. Men det vill de inte läsa.
LIL' BABUSTYLE

Anonym    •     •  

Väldigt bra inlägg!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Anonym    •     •  

Gripande inlägg och de där kommentarerna känner jag igen, tyvärr :( Fast de var ifrån sk vänner och ex.

svar; De va döskönt och jag gick i rask takt så de högg och värkte i vaderna men på ett bra sätt :D Jag mådde asbra då jag kom hem och sov som en gud, belive me ;)

Svar: Ja, det är aldrig kul att höra dessa kommentarer, oavsett vart man får dem ifrån. Men att få såna kommentarer från "vänner" och ex gör inte saken bättre direkt, då blir man ju ändå mer sårad. I såna här stunder är jag glad för att jag knappt har några vänner faktiskt...
LIL' BABUSTYLE

anna    •     •   http://fames.se/blondina

Det var jag som kommentera anonymt, gömde skriva in blogg osv. Kram

Svar: Det är lugnt! :)
LIL' BABUSTYLE

RMCK - en skönhetsblogg    •     •   http://rmck.for.me

Jättebra skrivet! Strunta i miffona och fokusera på att må bra. <3

Sv; Åh, precis så var det för mig! Men, ja, jag valde att prioritera kundservice och besökare och leva med en lite stelare design. Den går dock att modifiera mycket mer än t.ex. Nattstad eller Devote!

Svar: Tack! Ja, jag vill flytta från blogg.se, men eftersom jag är en sån som tröttnar fort på designer (okej, allt egentligen), så skulle jag aldrig kunna vara på en plattform med så stel design.. Jag vill liksom kunna göra något helt annorlunda om jag känner för det. Men det verkar svårt att hitta en bloggplattform jag kan flytta till...
LIL' BABUSTYLE

Julclaude    •     •   http://vanissajulclaude.devote.se

Gud det måste vara väldig påfrestande och jobbig att ha ont jämt. Och skit i folk som säger såna skitsaker, du lider nog tillräckligt och ska inte behöva lida ännu mer över såna kommentarer.

Svar: Ja, det är väldigt påfrestande, men när man lever med en kronisk sjukdom så har man inget val. Man får helt enkelt vänja sig vid det. Idag bryr jag mig inte om vad andra säger, men för något år sedan gjorde jag, särskilt i skolan. Det var ingen som ville förstå, utan allt de brydde sig om var att jag var borta mycket och fick komma till lektioner senare. De brydde sig aldrig om orsaken. Sånt har jag fått stå ut med i flera år. Men först för något år sedan lärde jag mig acceptera min sjukdom, så nu är det lite lättare. Men fortfarande irriterande när alla ska leta efter felen men inte leta efter orsaken till felen..
LIL' BABUSTYLE

♥ Evahle.se - må bra bloggen ♥    •     •   http://evahle.se

Så hemskt att folk alltid ska hålla på och klaga. Jag får höra av någon som kallar sig "Andreas" på min blogg om att jag gillar drama och är sådan dramaqueen när jag skriver om min sjukdom om min systers sjukdom.

Svar: Vad är det för något drama i att skriva om sjukdomar? Jag menar, man väljer ju inte att få en sjukdom. Jag ser det mest som att man delar med sig av sina erfarenheter och inspirerar andra till att klara saker som man annars kanske inte kan. Hoppas han slutar kommentera din blogg..
LIL' BABUSTYLE

FrökenTV, bloggen om tv och film    •     •   http://efji.blogg.se/

<3 känner igen mig i det där med sjukdomar som inte syns utanpå och därför inte tas på allvar :(

Svar: Ja, sånt är verkligen jobbigt. Särskilt när ingen tror på en heller... :(
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?