"men du ser ju inte ut att vara sjuk" är väl sällan en dålig komplimang?

 Kommentar: "men du ser ju inte ut att vara sjuk" är väl sällan en dålig komplimang? Det är väl bra att se frisk ut så att man kan känna att sjukdomen inte tar över allt? Så skulle jag känna. Skulle bli jätteglad om någon sa så till mig om jag var sjuk!
 
A: Jag kan förstå att du tänker så, det är många med dig som tänker likdant och det är därför vi med kronisk och/eller osynlig sjukdom får höra det här ofta. Mina inlägg handlar ofta om kroniska sjukdomar som är osynliga, eftersom det är vad jag lever med. Jag ska försöka förklara så gott jag kan på varför det här är en av de värsta kommentarerna man kan få om man lever med en kronisk och/eller osynlig sjukdom.
 
Det är inte alla som hatar de här kommentarerna och som tar illa vid sig, men väldigt, väldigt många gör det. Bland annat jag. Det finns en hel del anledningar till varför vi hatar den här kommentaren, men den största är nog att vi måste förklara oss hela tiden. Vi måste hela tiden berätta att vi har ont och är sjuka, att vi ser friska ut på insidan man känns som vi dör på insidan. Om jag säger att jag inte orkar eller att jag har ont så kan jag få höra "Ont? vart då? Du ser ju frisk ut" eller "Du orkade ju igår och du ser likadan ut". Förstår du min poäng?
 
Det är otroligt jobbigt att få dessa kommentarer när Du VET att du är sjuk, att du har ont, att du inte orkar och att du har en osynlig sjukdom som påminner dig om och om igen att du inte är frisk fast du ser frisk ut. Självklart vill ingen se sjuk ut, men ser du sjuk ut så ser folk att du inte mår bra, att du inte orkar. Jag skulle inte heller vilja se sjuk ut, men jag vill heller inte behöva förklara om och om igen, berätta att jag har en osynlig sjukdom som inte syns utanpå. Förklarar vi oss inte så blir vi heller inte trodda. Många, bland annat jag har gått till läkare och sökt hjälp för att vi lider av daglig smärta, men enligt alla undersökningar är vi "helt friska" och det "finns inga fel":
 
Känslan när du VET och KÄNNER att du har ont varje dag, att något är fel, men du blir inte trodd för att du ser helt frisk ut den är obeskrivlig. Det gör så ont att få höra det. "Du fejkar bara", "Sluta sök uppmärksamhet" "Du är ju inte sjuk, du ser ju helt frisk ut".
 
Men tro mig, jag vet lite hur du tänker. Jag var exakt likadan innan jag fick min sjukdom. Min mamma har en kronisk osynlig sjukdom och hon ser inte sjuk ut men har ont i hela kroppen dagligen. Hur många gånger jag sagt "Men du ser inte alls sjuk ut, du orkar visst, kom nu!" till henne under min uppväxt. Idag vet jag hur mycket det sårar och hur ont det gör att få höra det.
 
Jag lägger upp de här inläggen för att ge mer kunskap till personer som kanske känner någon med en kronisk osynlig sjukdom. Jag tycker det här är jätteviktigt att få ut till fler personer, för det är ytterst få där ute som vet hur man ska prata till en som lever med en kronisk osynlig sjukdom.
 
Är du intresserad av att veta lite mer så har jag skrivit ett inlägg om det tidigare, där jag förklarar varför det är viktigt att uppmärksamma kroniska sjukdomar som inte syns utanpå, tryck HÄÄÄR för att komma till inlägget.


Elin    •     •   http://www.uturanorexin.blogg.se

Brukade? Vad läser du nu? Eller läser du inte alls? Filmer kan jag se blandat, men som du säger med musik - sällan jag lyssnar ENBART för att den är bra. Måste finnas någon igenkänningskänsla i den. Svårt med det, så jag lyssnar mycket på samma musik även om låtarna kan skilja lite.
Så vad lyssnar du på idag?

Haha, skriv du, jag lyssnar gärna, vad du än har att säga. :)
Jag tänkte först kommentera om vad inlägget egentligen handlade om, men ser att andra ovanför redan gjort det så vet inte vad jag ska skriva mer än de redan sagt...

Ja precis! Det var coolt att ha börjat tidigt med allt, nu har det blivit ännu värre, det är lite tragiskt att det blivit en sådan norm av det. Måste på sätt och vis vara svårare att växa upp i det än i det man hade själv.
kramar

Svar: Just nu läser jag ingenting. Har mina perioder, fast nu var det längesen. Nu ser jag hellre på filmer och serier. Ja, precis, lyssnar alltid på låtar jag känner igen mig i på ett eller annat sätt. Idag lyssnar jag på "Say" av John Mayer. Riktigt fin låt!
LIL' BABUSTYLE

Kimmey    •     •   http://bimbolie.blogg.se

Ett väldigt bra svar!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Julia Wisniewska    •     •   http://wisniewskajulia.devote.se

Återigen klokt inlägg samt svar!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

M I L I N A . S E ♀    •     •   http://milina.se

Jättebra svar!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Skogsraah ☾    •     •   http://skogsraah.blogg.se

Jättebra svarat. Har fått liknande kommentarer, av vänner eller inte, som tycker att jag ser frisk ut. Så varför är jag sjukskriven egentligen? Eller är jag ens sjuk?

Jo, det är jag. Men det syns inte alltid på utsidan. Det är inte heller som att jag skulle klaga öppet eller gå runt och se riktigt "hemsk" ut. Jag ler alltid mot människor jag möter, hur jag än mår, samt är trevlig. Så ja, det är många som inte förstår där ute...

Svar: Tack! Ja, precis. Det är jobbigt när man får sådana kommentarer, och ännu jobbigare när andra inte vill förstå. Det är mänskligt att säga sådant i välmening, men man tänker inte på konsekvenserna.
LIL' BABUSTYLE

Veiken    •     •   http://www.veiken.se/

Mycket bra inlägg. Jag kan slänga ur mig saker som: Oj så fräsch du ser ut i mening att peppa och lyfta, när jag vet att någon inte mår så bra. Däremot kan jag ta djupa samtal med samma person om hens sjukdom! Ha det så gott du kan!

Svar: Tack så mycket! Ja, precis, men det är mänskligt. Vi har en förmåga att vilja peppa folk med sådana kommentarer, inget fel i det. Men det är därför jag skriver dessa inlägg, för att man oftast inte tänker på att det faktiskt kan såra. Men att säga sådana saker är som sagt mänskligt.
LIL' BABUSTYLE

Pauline    •     •   http://lillafrokenhurtig.se

Jättebra inlägg, jag har själv en kronisk ledsjukdom. Som yngre var de många som trodde att jag bara hittade på eftersom de inte syndes, tyckte att det var så jobbigt. varför skulle man hitta på något så hemskt

Svar: Tack! Ja, precis. Det är så jobbigt när folk påstår något sånt. Jag har själv fått höra det några hundra gånger...
LIL' BABUSTYLE

Sara    •     •   http://aamaziing.se

bra skrivet!

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE

Denise    •     •   http://flingans.nu

Bra svar! :)

Svar: Tack!
LIL' BABUSTYLE










Kom ihåg mig?